Mempertahankan Perlembagaan Sebagai Asas Perpaduan Negara
Mempertahankan Perlembagaan Sebagai Asas Perpaduan
Negara
Semenanjung Tanah Melayu telah dijajah daripada orang Melayu. Yang
menentangnya, baik Dato Bahaman, Dato Sagor, Dato Maharaja Lela, Dol Said, Tok
Janggut atau Rusli Dhobi, adalah orang Melayu. Yang menentang Malayan Union
adalah orang Melayu. Yang berkorban nyawa menentang pengganas Komunis semasa
darurat adalah orang Melayu. Yang menuntut kemerdekaan adalah orang Melayu.
Orang bukan Melayu menyertai gerakan menuntut kemerdekaan apabila mereka
melihat ia akan menjadi kenyataan untuk menjaga kepentingan mereka. Pada masa
itu pun tujuan mereka sudah berlainan.
Logiknya, Semenanjung Tanah Melayu yang dijajah daripada orang Melayu
hendaklah dipulangkan kepada orang Melayu. Tetapi tidak, orang Melayu diminta
berkongsi kuasa yang akan diserah balik oleh penjajah British. Pada masa itu
pun orang Melayu telah diminta mengorbankan hak mereka “untuk menjaga
perpaduan”. Orang Melayu bersetuju, sehinggakan dalam Pilihan Raya Umum (PRU)
1955, untuk memberi lebih banyak representasi kepada orang bukan Melayu,
kawasan-kawasan majoriti Melayu diberikan kepada calon-calon bukan Melayu untuk
bertanding. Keadaan ini berterusan demi untuk memastikan kemenangan
pemimpin-pemimpin utama bukan Melayu, sehinggalah PRU 12 apabila kemenangan UMNO
sendiri dalam kawasan majoriti Melayu sudah tidak terjamin.
Semasa rundingan kemerdekaan, PAS menuntut supaya Pulau Pinang dan Melaka
dijadikan Negeri-Negeri Melayu demi menjaga hak keistimewaan orang Melayu.
Semasa Malaysia hendak ditubuhkan PAS menentangnya kerana ia akan mengurangkan
peratusan orang Melayu dan takut kiranya orang Melayu akan hilang kuasa politik
dan dengan itu kedudukan orang Melayu dan agama Islam akan tergugat. Malah,
selama beberapa dekat PAS senentiasa mengkritik UMNO kerana “tak cukup Melayu
dan tak cukup Islam”. Begitu prihatin PAS terhadap nasib bangsa Melayu dan
agama Islam pada masa itu.
Semasa rundingan kemerdekaan juga, Parti Boroh Malaya menuntut supaya
ditubuhkan kerajaan unitari kerana, mengikut mereka, mengekalkan Sultan-Sultan
dan Negeri-Negeri Melayu akan mewujudkan sebuah kerajaan beraja. Dalam kata-
kata lain mereka hendak menghapuskan sistem beraja di Malaya. Siapakah majoriti
ahli-ahli Parti Boroh? Tidakkah tuan-tuan terhidu bau yang serupa sekarang?
Parti Komunis Malaya mengangkat senjata untuk menubuhkan kerajaan komunis
ala-China. Beberapa orang pemimpin parti-parti kiri Melayu lari ke hutan dan
menyertai Parti Komunis Malaya kerana takut ditangkap British. Mereka
diperalatkan oleh Chin Peng untuk mempengaruhi orang Melayu menyokong
perjuangan mereka. Nasib baik, pada masa itu orang Melayu tidak terpengaruh
degan mereka. Soalan: Tidakkah orang Melayu ternampak perancangan yang serupa
sekarang oleh “komunis bandar” meminjam istilah Tan Sri Rahim Noor, mantan
Ketua Polis Negara?
Biar apa pun, akhirnya peruntukan-peruntukan Perlembagaan dipersetujui dan
ia menjadi undang-undang utama kita. Pada detik 12.00 tengah malam Semenanjung
Tanah Melayu pun merdeka. Orang-orang yang sebaya dengan saya masih terdengar
pekikan “Merdeka” itu dengan perasaan penuh semangat dan kegembiraan.
Tetapi, pada detik yang sama, satu perkara berlaku, yang kita tidak sedar.
Ini digambarkan dengan jelas oleh Professor Shad Saleem Farouqi dalam bukunya
yang bertajuk “Document of Destiny: The Constitution of the Federation of
Malaysia” di muka surat 710. Katanya:
“As a result of the “social contract” between the various races, millions
of migrants to British Malaya were bestowed with citizenship by the Merdeka
Constitution. It is believed that the number of citizens in Malaya doubled at
the stroke of midnight on August 31, 1957 due to the constitutional grant.”
“Akibat “kontrak sosial” di antara berbagai-bagai kaum, berjuta-juta
pendatang ke Malaya yang diperintah oleh British itu diberi kerakyatan oleh
Perlembagaan Merdeka. Adalah dipercayai bahawa jumlah warga negara Malaya
bertambah sekali ganda pada detik tengah malam 31 Ogos 1957 disebabkan oleh
pemberian Perlembagaan itu.” (Terjemahan saya).
Pada 1963, Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia. Kedudukan anak negeri
Sabah dan Sarawak hampir serupa dengan kedudukan orang Melayu di Semenanjung.
Maka peruntukan yang serupa dibuat untuk mereka – lihat Perkara 153
Perlembagaan Persekutuan.
Semenjak Merdeka hinggalah sekarang, Kerajaan Persekutuan dipimpin oleh
sekumpulan parti berbagai-bagai bangsa dengan seorang Melayu sebagai Perdana
Menterinya. Biar apa pun kelemahan mereka, negara berada dalam keadaan aman,
tenteram membolehkannya maju dalam semua bidang dan dinikmati oleh semua orang
dan semua kaum. Mana sebuah kaum yang boleh berkata bahawa mereka tidak
menikmati kemakmuran Malaysia walau sedikit pun? Negara kita adalah di antara
beberapa buah negara sahaja dalam dunia ini yang Perlembagaan asalnya masih
berkuat kuasa. Malah Malaysia disifatkan sebagai model negara membangun dan
negara Islam moden.
Jika kaum minoriti hendak ‘complain’ mengenai kebebasan mereka, tunjukkan
kepada saya sebuah negara yang memberi lebih banyak hak kepada kaum minoriti.
Apa jadi kepada orang Islam Rohingya di Myanmar? Di negeri-negeri jiran, nama
mereka pun perlu diubah. Tunjukkan kepada saya sebuah negara yang bukan sahaja
membenarkan sekolah-sekolah vernakular diadakan, malah membiayainya. Dari segi
kebebasan beragama, pernahkah Kerajaan menghalang mereka daripada mengamalkan
agama mereka. Pernahkah terfikir oleh mereka bagaimana mudahnya mereka membina
rumah-rumah ibadat mereka di Malaysia, termasuk di atas tanah Kerajaan tanpa
sebarang tindakan, diberi bantuan kewangan dan tanah gantian apabila
dikehendaki pindah? Bandingkan dengan halangan yang di hadapi oleh orang Islam
untuk membuat sebuah masjid di Eropah atau Amerika Syarikat.
Kecuali seketika di sekitar tahun 1969, keadaan bertahan selama lebih
kurang 50 tahun. Ia disebabkan Kerajaan Persekutuan kukuh, pemimpin-pemimpin
yang tegas dan ekonomi yang senentiasa berkembang. Kerajaan Persekutuan kuat
sebab ia menerima sokongan orang Melayu dan bukan Melayu yang mencukupi, walau
pun lebih banyak orang Cina senentiasa menyebelahi pembangkang. Mereka mahu
lebih. Itu sahaja sebabnya. Dan mereka menuduh orang Melayu “tamak” kerana
hendak mencapai 30% ekonomi negara! Bagaimana dengan mereka yang sudah
mempunyai 80% tetapi mahu lebih? Mungkin itu “dermawan” mengikut istilah
mereka. Anehnya ada juga orang Melayu yang mempercayainya.
Tetapi, keadaan berubah di kebelakangan ini. Orang Melayu berpecah kerana
leka dengan sedikit kemakmuran yang baru dirasai, ketaksuban kepada parti dan
pemimpin dan kehadiran pemimpin-pemimpin dan penyokong-penyokong yang oportunis
yang tidak kira apa yang akan terjadi kepada bangsa, negara dan agama asalkan
cita-cita mereka tercapai. Maka orang Melayu berpecah dengan seriusnya.
Kumpulan pengundi majoriti menjadi minoriti. Kumpulan minoriti memperalatkan
sebahagian pengundi Melayu untuk kepentingan mereka dan orang Melayu tidak
sedar.
Melihat keadaan itu, kumpulan-kumpulan yang memang pandai mengira
untung-rugi, terus mengatur perancangan mereka. Mereka membuat perancangan
teratur untuk merampas kuasa melalui peti undi, dengan bersatu padu sesama
sendiri sambil memperalatkan parti-parti Melayu dan orang Melayu yang naif itu.
Mereka hampir berjaya.
Sambil itu kumpulan-kumpulan ekstremis mula membuat tuntutan-tuntutan yang
bukan-bukan, menyerang hak-hak orang Melayu, menghina lagu Kebangsaan, menghina
bendera Malaysia, menghina Institusi Raja-Raja, menghina pemimpin-pemimpin
Melayu dan menghina agama Islam. Ketiadaan tindakan tegas terhadap mereka
dilihat oleh mereka sebagai tanda kelemahan dan mereka menuntut lebih lagi.
Pendekatan mereka adalah bersifat ugutan dan bisnes: jika mahu perpaduan
berikan kami hak yang sama dan kebebasan sepenuhnya. Dalam kata-kata lain,
mereka mahu faedah yang diberikan kepada orang Melayu dan anak negeri Sabah dan
Sarawak dihapuskan. Ertinya, mereka mahu perizaban kadar dalam perkhidmatan
awam, biasiswa, danasiswa, keistimewaan pendidikan dan latihan, permit, lesen
dan sebagainya dihapuskan. Semua mesti diberi atas dasar merit. Mereka tahu
mereka menguasai ekonomi dan berada di hadapan dalam bidang pelajaran. Mereka
tinggal di bandar-bandar besar di mana terdapat semua kemudahan dan exposure.
Apabila pemilihan cuma dibuat berdasarkan kelulusan akademik, merekalah yang
akan membolotnya. Tak cukup dengan itu, mereka mahu UiTM juga dibuka kepada
mereka!
Rata-rata orang bukan Islam di Malaysia tidak senang dengan kedudukan agama
Islam sebagai agama Persekutuan. Mereka mahu agama-agama mereka juga diberi
kedudukan yang sama. Mengikut mantan Mufti Pulau Pinang, di Pulau Pinang telah
berlaku satu peristiwa di mana di perasmian sebuah bangunan oleh Timbalan Ketua
Menteri, doa dibacakan oleh seorang Paderi Kristian, seorang Sami Hindu dan
Imam Masjid Negeri. Saya amat hairan mengapa Imam Besar pun turut menyertainya.
Tidakkah beliau berfikir?
Saya amat sedih melihat orang Melayu dan Islam begitu naif sehingga mereka
begitu mudah diperalatkan sehingga sanggup bertakbir dan bergolek di atas jalan
raya sedangkan orang bukan Islam yang untung.
Saya juga hairan mengapa ada orang-orang yang dikenali sebagai ulama’ tidak
nampak muslihat gereja Roman Katolik yang hendak memakai kalimah “Allah” dalam
Bible Bahasa Melayu dan upacara gereja dalam Bahasa Melayu selepas 500 tahun
kecewa mengkristiankan orang Melayu secara besar-besaran. Mereka merujuk kepada
penggunaan kalimah Allah di bumi Arab tanpa menganalisis berbezaannya. Kita
perlu lihat isu itu dalam konteks Malaysia.
Hinggakan, apabila sami Buddha mengadakan upacara sembahyang di surau di
sebuah hotel pun, ada “ilmuwan Syariah” yang mengatakan Rasul Allah pernah
membenarkan orang Kristian bersembahyang dalam masjid. Tidakkah mereka nampak
perbezaannya?
Kisah itu melibatkan ahlil-kitab yang beriman dengan Allah dan di peringkat
awal kerasulan Muhammad s.a.w. dan cara mereka bersembahyang pun tidak
mencemarkan kesucian masjid. Jika dibenarkan penganut-penganut agama yang ada
di Malaysia bersembahyang dalam masjid, apa akan jadi? Bukan sahaja masjid akan
busuk dengan bau gaharu, babi panggang pun akan dibawa masuk ke masjid, sebab
di bulan hantu lapar “offering” kepada hantu lapar adalah sebahagian daripada
upacara sembahyang mereka.
Mantan Mufti Pulau Pinang juga memberitahu saya adalah susah mendapat
peruntukan untuk aktiviti agama Islam di Pulau Pinang, kerana pemimpin-pemimpin
agama-agama lain juga menuntut hak yang sama. Jika kita tidak membendungnya, perkara
seperti ini akan merebak ke seluruh Malaysia. Pada waktu itu, waktu penyiaran
rancangan-rancangan agama Islam di televisyen pun akan terpaksa dikongsi dengan
agama-agama lain. Jabatan-jabatan Kerajaan dan kampus-kampus universiti
kerajaan yang menyediakan surau akan terpaksa menyediakan gereja,
to’kong-to’kong dan gurdwara, memberi hanya dua misalan. Ertinya, kedudukan
Islam sebagai agama Persekutuan sudah tidak bermakna lagi. Peruntukan agama
Islam sebagai agama Persekutuan mungkin dimansuhkan atau kesemua agama akan
dijadikan agama Persekutuan. Tidakkah orang Islam berfikir?
Kumpulan ini sangat tidak puas hati dengan peruntukan Perlembagaan yang
tidak membenarkan orang bukan Islam menyebarkan agama mereka kepada orang
Islam. Selain dari itu, mereka pergi ke merata dunia untuk memburukkan Islam
kerana Islam tidak membenarkan penganutnya murtad, kerana Islam membolehkan
poligami, kerana Islam mengharamkan liwat, membuat tuduhan Islam
mendiskriminasikan orang perempuan kerana pembahagian pusaka yang tidak sama
rata dan lain-lain. Soalan saya: Mengapa mereka membantah hal-hal mengenai
agama Islam pada hal kita tidak pernah membantah mereka membakar kereta kertas,
duit neraka (hell money) atau mencucuk pipi mereka dengan besi dan lain-lain.
Mereka juga tidak puas hati dengan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa
Kebangsaan. Mereka mahu Bahasa mereka juga diberi kedudukan yang sama. Ke mana
perginya “kontrak sosial”?
Ringkasnya mereka mahukan atau mahu menghapuskan apa yang ada pada orang
Melayu tetapi mereka tidak mahu melepaskan apa yang ada pada mereka. Sanggupkah
syarat kerakyatan dikaji semula? Sanggupkah syarikat-syarikat milik mereka
dibuka kepada orang Melayu, baik sebagai pemilik saham, ahli Lembaga atau
pengurusan atasan?
Kumpulan itu menjadi lebih berani kerana:
1. Mereka telah melihat orang Melayu berpecah-belah. Kumpulan majoriti
telah menjadi minoriti.
2. Mereka telah berjaya mempengaruhi pemimpin-pemimpin parti-parti
orang Melayu untuk bekerjasama dengan mereka.
3. Mereka telah berjaya memanfaatkan pengundi Melayu yang menentang
BN yang tidak sedar bahawa mereka diperalatkan.
4. Ketiadaan tindakan terhadap mereka dilihat sebagai kelemahan Kerajaan.
5. Pemansuhan Perisytiharan Darurat dan undang-undang yang dibuat di
bawahnya, Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dan pengumuman bahawa Akta
Hasutan 1948 juga akan dimansuhkan dilihat sebagai satu kemenangan mereka.
Mereka telah sekian lama menuntut perkara itu dilakukan dan mereka berjaya
sekarang.
6. Persepsi rasuah di kalangan pemimpin politik Kerajaan yang tinggi
memudahkan orang ramai percayai hasutan mereka.
Pada masa yang sama, Kerajaan semakin mengambil sikap lebih lembut dan
“liberal”, mungkin dalam usaha untuk memenangi semula sokongan
pengundi-pengundi bukan Melayu yang telah lari kepada pembangkang. Jika itulah
tujuannya, nyata sekali bahawa harapan itu adalah satu kesilapan. Bukan sahaja
mereka tidak kembali dan tidak berterima kasih, tetapi mereka melihatnya
sebagai satu kelemahan di pihak Kerajaan dan kejayaan bagi mereka.
Saya boleh faham mengapa Perisytiharan Darurat dan undang-undang yang
dibuat di bawahnya dimansuhkan.
Dalam tahun 1970an, seorang Hakim dari Afrika yang datang ke Malaysia untuk
menghadiri satu persidangan undang-undang bertanya kepada saya: “Malaysia
berada dalam keadaan darurat bukan? Saya tidak lihat sekatan jalan raya oleh
tentera mahupun kereta kebal di jalan raya.” Saya jawab, “Ya, itu darurat di
Malaysia. Bayangkan jika tidak.” Untuk mengatakan selepas tahun 2000 kita masih
berada di bawah keadaan darurat adalah tidak munasabah. Demikian juga
melaksanakan undang-undang yang dibuat khas untuk menangani keadaan semasa
darurat juga sukar untuk dibela walau pun dari segi undang-undang ia adalah
sah.
Tetapi, saya dapati sukar sedikit untuk memahami mengapa Akta Keselamatan
Dalam Negeri 1960 (ISA) juga turut dimansuhkan. Perlu diambil perhatian bahawa
ISA bukanlah satu undang-undang yang dibuat di bawah peruntukan Perkara 150, ia
itu semasa Proklamasi Darurat berkuat kuasa. ISA dibuat di bawah Perkara 149
yang membolehkan undang-undang seperti ISA dibuat untuk menentang perbuatan
subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam dan sebagainya.
Memanglah undang-undang yang membolehkan penangkapan dan tahanan tanpa
perbicaraan bukanlah undang-undang yang baik. Tetapi, sudahkah kita lupa Mei
13? Adakah keadaan yang menggugat ketenteraman negara, tidak kira oleh siapa,
komunis, militan Islam, kumpulan pelampau dan lain-lain sudah tidak ada lagi?
Mana lebih baik ISA atau Guantanamo (Untuk perbincangan mengenai ISA dan
Guantanamo, sila baca ucapan dan kertas kerja saya bertajuk “Conflict of
Interests Between Different Basic Rights” dan “Legal and Judicial
Transformation in Malaysia” yang boleh didapati dalam lman web saya.)
Saya faham bahawa Kerajaan mahu melihat Malaysia berada di kedudukan yang
baik di mata dunia. Tetapi, Singapura yang mengekalkan ISA, berada di kedudukan
yang lebih baik, hampir dalam semua hal. ISA bukanlah sebab utama yang
menentukan kedudukan itu.
Sekarang ISA telah “digantikan” dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-
Langkah Khas) 2012 (SOSMA). Secara ringkas, perbezaan utama di antara keduanya
ialah ISA membolehkan tahanan tanpa perbicaraan. (Tetapi tangkapan dan
penahanan itu boleh dicabar di mahkamah melalui semakan kehakiman (judicial
review)). Sebaliknya, di bawah SOSMA seseorang yang melakukan suatu kesalahan
di bawah akta itu mestilah dituduh di mahkamah atas tuduhan tertentu dan
dibicarakan sama seperi kes jenayah lain.
Setakat ini sebanyak 38 orang telah dihadapkan ke mahkmah di bawah SOSMA,
dengan 30 daripadanya di Lahat Datu. Perbicaraan sedang berjalan. Pendakwaan
dilakukan oleh Peguam Negara sendiri. Kebanayakan pertuduhan adalah di bawah
Chapter VIA Kanun Keseksaan yakni kesalahan-kesalahan yang berkaitan dengan keganasan
(offences relating to terrorism).
Ertinya “terrorism” yang memungkinkan kewujudan ISA masih ada. Apa yang
dilakukan sekarang memang cantik di atas kertas. Tetapi soalnya, mampukan SOSMA
menangani masalah terrorism? Dari segi kesalahan-kesalahan yang diwujudkan ia
nampaknya lengkap. Soalnya, dapatkah pertuduhan-pertuduhan itu dibuktikan?
Sama-samalah kita melihat perkembangannya.
Bagi saya ukurannya bukan sangat ISA ada atau tidak tetapi bagaimana ia
dilaksanakan. Undang-undang apa pun boleh disalahgunakan. ISA pun jika
dilaksanakan dengan berhemah dan menepati peraturan-peraturannya, boleh membawa
hasil yang lebih baik dari SOSMA jika SOSMA disalahgunakan.
Sebaliknya, jika SOSMA dilaksanakan dengan berhemah dan ia memberi kesan
yang serupa, tentulah SOSMA lebih baik.
Selain daripada itu Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Mohd Najib Tun
Abdul Razak telah juga mengumumkan bahawa Akta Hasutan 1948 juga akan
dimansuhkan.
Akta ini dibuat oleh British apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan
untuk mengekang penentangan kepada pemerintahan British. Secara ringkas, ia
mengandungi kesalahan-kesalahan kerana menghasut untuk membangkitkan kebencian
dan tidak taat setia kepada Raja atau Kerajaan, menghasut rakyat untuk mendapat
perubahan dengan cara yang tak sah, menghasut orang supaya benci kepada
pentadbiran keadilan, menimbulkan perasaan tidak puas hati atau tidak setia di
kalangan rakyat Malaysia, mengembangkan perasaan permusuhan antara kaum.
Seksyen 3(1)(f) memperuntukkan:
“…….mempersoalkan apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan,
kedaulatan atau prerogatif yang ditetapkan atau dilindungi oleh peruntukan
Bahagian III Perlembagaan Persekutuan atau Perkara 152, 153 atau 181 Perlembagaan
Persekutuan.”
Bahagian III adalah mengenai kewarganegaraan. Perkara 152 ialah mengenai
Bahasa Kebangsaan. Perkara 153 adalah mengenai “perizaban kuota berkenaan
dengan perkhidmatan, permit dan sebagainya bagi orang Melayu atau anak negeri
Sabah dan Sarawak.
Peruntukan ini dimasukkan akibat peristiwa 13 Mei. Ringkasnya, ia
menghalang sesiapa sahaja daripada mempersoalkan perkara-perkara yang
disebutkan itu untuk mengelak daripada berulangnya peristiwa 13 Mei.
Bagi saya, perwujudan seksyen 3(1)(f) Akta Hasutan itu adalah kemuncak
kejayaan politik orang Melayu dan Tun Abdul Razak Bin Hussain. Maka kepada
anaknya saya berseru: Janganlah mansuhkan apa yang ayah anda telah lakukan.
Saya khuatir kiranya beliau tidak akan memaafkan anda kerananya.
Bagaimana dengan RUU Harmoni yang JPNIN sedang buat itu?
Mereka mengaitkan Akta Hasutan dengan RUU Harmoni. RUU Harmoni akan
menggantikan Akta Hasutan seperti mana SOSMA menggantikan ISA. Ertinya,
mengikut mereka, untuk mencapai perpaduan dan harmoni (“perpaduan”) Akta
Hasutan perlulah dimansuhkan kerana ia menjadi penghalang perpaduan. Dalam
kata-kata lain, berikan kebebasan kepada sesiapa sahaja untuk menghasut orang
ramai supaya membenci Raja, menghapuskan sistem beraja, mempersoalkan kedudukan
Bahasa Melayu sebagi Bahasa Kebangsaan, mempersoalkan hak orang Melayu dan anak
negeri Sabah dan Sarawak dan kerakyatan, perpaduan akan tercapai. Lojik apa
ini? Ia samalah dengan lojik seorang yang berkata “Kalau mahu tebuan berada di
dalam sarangnya, jolokkan sarangnya.” Cubalah!
Maka kita perlu faham bahawa alasan bahawa Akta Hasutan perlu dimansuhkan
demi untuk mencapai perpaduan itu tidak berasas langsung. Ia hanyalah helah
untuk memansuhkan Akta Hasutan oleh orang-orang yang tidak sukakannya. Apatah
lagi yang menggubalnya adalah Majlis Peguam. Itulah yang mereka mahu. Diberi
peluang, terus mereka memanfaatkannya. Kita jangan terperangkap dengan helah
seperti itu.
Apa untungnya orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak jika larangan-
larangan mempersoalkan hak-hak yang diberi kepada mereka oleh Perkara 153 itu
dihapuskan? Apakah untungnya orang Melayu jika hasutan mengenai kedudukan
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dibenarkan? Yang untung hanyalah
orang-orang yang tidak suka peruntukan-peruntukan itu. Tanpa Akta Hasutan
mereka bebas menghasut orang ramai untuk menghapuskan pemerintahan Raja
Berperlembagaan, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, hak-hak orang Melayu
dan anak negeri Sabah dan Sarawak. Itu kita mesti faham.
Selain dari itu, ada beberapa perkara yang sangat menghairankan saya
mengenai usaha menggubal RUU Harmoni untuk menggantikan Akta Hasutan itu.
Pertama, Akta Hasutan terletak di bawah portfolio Kementerian Dalam Negeri
(KDN) yang Menterinya ialah Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. Sepatutnya,
semua perkara yang berkenaan dengan akta itu, sama ada hendak memindanya atau
memansuhkannya, hendaklah datangnya daripada kementerian itu. Ini penting bukan
sahaja kerana akta itu terletak di bawah kementerian itu, tetapi kerana
kementerian itu mempunyai maklumat-maklumat, termasuk maklumat rahsia, mengenai
ketenteraman negara yang akan menentukan dasar mengenainya.
Soalan saya: Mengapa dalam hal ini tugas itu diambil alih oleh Jabatan
Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) yang menterinya Tan Sri Joseph
Kurup yang nampaknya bekerjasama dengan Nancy Shukri, Menteri di Jabatan
Perdana Menteri? Adakah satu “rampasan” (highjacking) berlaku di sini?
Mengikut prosedur biasa, penetapan dasar dilakukan oleh kementerian
berkenaan sebelum ia diputuskan oleh Kabinet. Dalam hal ini, penentuan dasar,
sekurang- kurangnya di peringkat permulaan, diserahkan kepada JUU&D yang
ditubuhkan oleh MKPN yang di tubuh pula oleh JPNIN. Pengerusi JUU&D adalah
YB Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen PAS Parit Buntar dan Timbalan
Pengerusinya adalah Lim Chee Wee, mantan Presiden Majlis Peguam. Kita semua
tahu bahawa Majlis Peguam adalah penyokong kuat parti-parti pembangkang
terutama sekali DAP dan PKR. Adakah ini “rampasan” (highjaking) yang kedua?
Mengikut prosedur biasa juga, setelah dasar ditentukan oleh kementerian
berkenaan, penggubalan dilakukan oleh Jabatan Peguam Negara. Dalam hal ini,
penggubalan dilakukan oleh Majlis Peguam. Adakah ini “rampasan” (highjaking)
yang ketiga?
Disebabkan oleh kesuntukan masa, untuk tujuan wacana ini, memadailah jika
saya memberi dua misalan mengenai isi kandungan RUU Harmoni.
Pertama, rang undang-undang itu menekankan peruntukan Perkara
8 Perlembagaan Persekutuan. Seksyen 2(i) National Harmony and
Reconciliation Bill mengatakan bahawa tujuan rang undang-undang itu
adalah: “2(i) To give effect to the letter and spirit of the Federal
Constitution, in particular Article 8.”
“Untuk memberi kesan kepada apa yang tertulis dan semangat
Perlembagaan Persekutuan, khususnya perkara 8.” – (Terjemahan saya.) Apa
kata Perkara 8? Perkara 8(1) memperuntukkan:
“8. (1) Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak
mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang- undang.”
Itulah yang mereka mahu mahkamah memberi keutamaan dalam mentafsir atau
memakai (interpretation or application) undang-undang itu jika ada kes.
Sepanjang ingatan saya, saya belum penah temui satu akta yang memperuntukkan
bahawa sesuatu perkara dalam Perlembagaan itu kena diberi perhatian yang lebih
daripada yang lain-lain. Dari situ kita dapat lihat tujuan mereka yang
tersirat.
Kedua, nampaknya matlamat utama penggubal RUU Harmoni adalah untuk
memansuhkan Akta Hasutan. Seksyen 8(1), Draft Racial and Religious Hate Crimes
Bill memperuntukkan:
“8(1) The Sedition Act 1948 [Act No. 15] is repealed.”
Siapakah yang membuat tuntutan supaya Akta Hasutan dimansuhkan? Tidakkah
apa yang hendak dilakukan itu untuk memenuhi kehendak mereka?
Patutkah Akta Hasutan dimansuhkan? Jawapan saya: tidak. Patutkah ia
dipinda? Jawapan saya: Ya. Apakah pindaan yang perlu dibuat? Jawapan saya:
Masukkan Perkara 3 dan 11 Perlembagaan Malaysia (agama Islam) ke dalam
seksyen 3(1)(f) Akta Hasutan. Sekarang menghasut terhadap kedudukan agama
Islam bukanlah satu kesalahan di bawah Akta Hasutan. Mungkin kerana itu, mereka
sangat berani. Semua orang Islam, sama ada dalam UMNO, PAS, PKR, NGO dan
individu hendaklah bersatu dalam hal ini.
Kedua, pada pandangan saya, adalah lebih baik bagi kerajaan kiranya
kesalahan menghasut terhadap kerajaan dimansuhkan. Maksud saya hanya mengenai
kerajaan tetapi terhadap Raja mestilah dikekalkan. Ini lebih demokratik, lebih
telus dan lebih terbuka. Hari ini pun, walaupun larangan itu ada, setakat yang
saya tahu, kerajaan tidak pernah mengambil tindakan terhadap orang yang
mengkritiknya kerana itu sebahagian daripada proses demokrasi. Untuk apa
dikekalkan peruntukan itu?
Pada pandangan saya, itulah pendirian yang semua orang Islam, parti politik
Islam dan NGO Islam, patut ambil.
Kita bukan mahukan hak orang lain. Kita bukan menuntut supaya Perlembagaan
dirombak kerana kita mahu lebih. Kita cuma mempertahankan Perlembagaan
Persekutuan. Kita cuma mahu apa yang telah dipersetujui dikekalkan untuk
mengekalkan perpaduan dan harmoni. Rasiskah kita?
Pemimpin-pemimpin Melayu dan Islam, tidak kira dalam parti mana hendaklah
bersatu dalam mempertahankan kepentingan bangsa, agama dan negara, dengan
mempertahankan peruntukan-peruntukan Perlembagaan Malaysia yang sedia ada.
Caranya ialah dengan menguatkan Kerajaan Persekutuan. PAS patutlah bekerjasama
dengan UMNO dan BN di peringkat pusat. Di peringkat negeri ia boleh kekal
seperti sekarang. Saya membuat seruan ini kerana saya percaya bahawa, dalam
keadaan sekarang, mengikut hemat saya, itu sahaja cara yang boleh kita
mempertahankan Perlembagaan dan kepentingan bangsa Melayu dan umat Islam di
Malaysia.
Anak-anak Negeri Sabah dan Sarawak patut ingat bahawa apa yang menjamin
nasib mereka ialah Perlembagaan Persekutuan dan mereka juga sepatutnya bersama
mempertahankannya.
Sebenarnya semua pemimpin negara, tidak kira apa parti politiknya, apa
bangsa dan agamanya, sama-sama mempunyai tanggungjawab untuk mempertahankan
Perlembagaan Malaysia untuk kepentingan bersama.
Kesimpulannya:
1. Janganlah mansuh Akta Hasutan 1948.
2. Segala urusan mengenai Akta Hasutan hendaklah dilakukan oleh kementerian
yang bertanggungjawab mengenainya ia itu KDN.
3. JPNIN tidak sepatutnya mengambil alih perkara yang terletak dalam bidang
kuasa KDN dan Peguam Negara.
4. Prosedur biasa di mana Kementerian berkenaan menentukan dasar dan
pengpenggubalan dibuat oleh Jabatan Peguam Negara manakala keputusan muktamad
dibuat oleh Kabinet hendaklah diikuti.
5. Akta Hasutan hendaklah dipinda untuk memasukkan Perkara 3 dan 11 (agama
Islam) ke dalam seksyen 3(1)(f).
6. Eloklah kerajaan memikirkan untuk meminda Akta Hasutan untuk
mengeluarkan kesalahan menghasut terhadap kerajaan supaya kerajaan nampak lebih
telus, terbuka dan demokratik.
7. Ketepikan draf RUU yang dibuat oleh Majlis Peguam itu.
8. Jika JPNIN berfikir bahawa perpaduan boleh dicapai melalui
undang-undang, sila sediakan drafnya. Ikutlah peraturan biasa.
9. Semua orang Melayu, Islam dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan semua
parti politik, NGO dan pertubuhan Melayu, Islam dan anak negeri Sabah dan
Sarawak, hendaklah bersatu dalam hal ini.
10. Kita bukan hendak meminggir mana-mana kaum. Kita hanya hendak mempertahankan
Perlembagaan supaya perpaduan akan berkekalan. Malah, kaum-kaum lain juga
sepatutnya bersama-sama mempertahankan Perlembagaan kerana hanya dengan cara
itu perpaduan dan harmoni dapat dikekalkan. Sekian. terima kasih.
Tun Abdul Hamid Mohamad tunabdulhamid@gmail.com
http://www.tunabdulhamid.my
Ulasan
Catat Ulasan