Penguatkuasaan Akta antara ketegasan dan sekadar ada
Penguatkuasaan
terhadap sesuatu Akta bukanlah sesuatu yang mudah. Program kitar semula telah lama dirancang dan
dilaksanakan. Ianya dilaksanakan secara
sukarela. Apabila dilaksanakan secara
sukarela maka impaknya ternyata kurang.
Data yang dikeluarkan oleh KPKT, hanya 11-12 % sahaja item yang dikitar
semula, selebihnya dilonggokan ke tapak pelupusan sampah. Keadaan ini mengakibatkan kos bagi
penyelenggaraan tapak pelupusan/sanitasi semakin meningkat. Selain dari itu penambahan bebanan bahan
pelupusan akan memendekkan jangka hayat tapak berkenaan. Keadaan memaksa pihak kerajaan perlu mencari
tapak pelupusan baru dan ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana tapak yang
bersesuaian perlu lebih jauh dari kawasan penempatan selain peningkatan kos
operasi.
![]() |
Tong Kitar Semula |
Jadi
pelaksanaan pengasingan bahan buangan dari punca adalah sesuatu yang sangat
tepat walapun kita sememangnya lewat dari negara-negara maju yang lebih awal
mempraktikal amalan sebegini.
Pelaksanaan secara sukarela ataupun percubaan telahpun dibuat lebih awal
lagi. Walapun pelbagai kempen
dilaksanakan, namun harapan yang diharapkan adalah kurang memuaskan. Pelbagai
alasan diberikan oleh masyarakat terhadap program ini. Ini semua masalah mentality dan sikap orang
kita yang mengambil mudah dengan hanya menyumbatkan semua ke dalam karung
sampah tanpa perlu bersusah payah untuk mengasingkan bahan yang boleh
dikitarkan semula. Ketiadaan masa,
penambahan kos kerana perlu menyediakan tong sampah tambahan, ketidakbersediaan
semuanya adalah alasan klise atau lapuk yang sukar diterima akal.
Begitu
halnya juga dengan Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2009 yang terkandung
didalam Akta Makanan 1983. Peraturan ini
menekankan peri pentingnya amalan perlindungan terhadap makanan, pengendali dan
persekitaran premis penyediaan dan pemprosesan makanan agar selamat dan sihat
untuk dimakan. Sungguhpun diwartakan
pada 2009 namun penguatkuasaan sebenarnya dilaksanakan pada Januari 2014. Sepanjang tempoh berkenaan pendidikan
kesihatan dan educational impunity (pengajaran tanpa dikenakan tindakan
hukuman) telahpun dilaksanakan oleh anggota kesihatan dari Bahagian Keselamatan
dan Kualiti Makanan dari Kementerian Kesihatan Malaysia.
Seperti
biasa impak yang diharapkan pun masih lagi kurang. Kepada mana-mana pengusaha besar dan
mempunyai pelbagai cawangan yang telah mendapat pengiktirafan atau pensijilan
GMP atau Halal samada diperolehi menerusi swasta atau antarabangsa ianya tidak
menjadi masalah buat mereka untuk mematuhi Peraturan tersebut kerana mereka
mempunyai piawaian atau standard higen yang tinggi perlu dipatuhi. Tetapi yang masalahnya adalah peniaga
berskala kecil seperti pengusaha restoren, caterer, warung, gerai dan penjaja
(static atau berkenderaan) yang agak culas dan sukar untuk mematuhi sebahagian
besar Peraturan ini. Tambahan pula ramai
pula pengguna yang memilik premis sebegini untuk mendapatkan makan kerana murah
berbanding dengan restoren besar kebiasaan harga yang ditawarkan lebih
mahal.
Sebenarnya
sukar untuk melakukan perubahan minda dan memupuk kesedaran para peniaga dan
masyarakat. Mereka telah terbiasa dengan
kebiasaan yang salah. Apabila ditegur
dan disuruh mengubah kebiasaan yang salah kepada yang betul maka timbullah
pelbagai penentangan dan pengingkaran.
Bagi mereka selama mereka berniaga tiada seorangpun pelanggan mereka
mengadu mengalami masalah apabila menikmati makanan dipremis mereka. Inilah masalah dan cabaran yang seringkali
dihadapi oleh anggota penguatkuasa. Jika
terlalu berlembut, ramai pula yang sekadar ambil ringan berkenaan dengan
teguran yang dibuat. Jika berkeras pula
akan ada pula yang akan masuk kes polis.
Serba salah dibuatnya.
Untuk
menjadi bangsa yang berperadaban dan bertamadun, minda perlu dianjakkan. Anjakan paradigma perlu dilakukan kerana
dalam masa kurang dari 5 tahun kita bakal memasuki kumpulan negara
berpendapatan tinggi. Salah satu pra
syarat untuk bergelar negara maju atau dunia pertama. Jika ini pun masih sukar untuk diubah tiada
maknanya secara fizikal kita maju, tetapi dari segi sikap kita tetap kekal
sebagai negara miskin dan tidak mencapai tahap ketamadunan atau peradaban yang
diharapkan. Apa gunanya makanan yang
disediakan tetap kekal dengan amalan dan persekitaran yang kurang higen, yang
mencerminkan ketidakselamatan dan ketidakbersihan serta pembaziran sumber
dengan tidak melaksanakan amalan pengitaran semula yang cekap dan
bersepadu. Semua indicator ini merujuk
kepada ketersediaan kita untuk memasuki ambang negara maju. Ketidakpatuhan terhadap petunjuk ini
merupakan satu kegagalan kita untuk merancang minda dan kesedaran masyarakat
kita.
Ulasan
Catat Ulasan