Negara India tiada bahasa kebangsaan
Thomas Macaulay “We must at present do our best to form a
class who may intepreters between us and millions whom we govern; a class of
persons Indian in blood and colour, but English in taste, in opinons, in moral
and intellect”,…..
Adat bagi bangsa penjajah adalah
cuba menerapkan legasi jajahan mereka selama mana yang mungkin dalam minda dan
jiwa bangsa yang dijajah. Selain dari
monumen fizikal atau ketenteraan pendidikan adalah cara yang paling
Berjaya. India adalah satu contoh legasi
penjajah Bahasa Inggeris yang paling Berjaya dilakukan oleh penjajah iaitu
British.
Pendidikan yakni menggunakan
bahasa Inggeris (BI) adalah instrumen ciptaan mereka yang paling ikonik supaya
ianya menjadi alat ideology colonial dan nasional. Keberadaan sebagai bahasa supra yang disokong
oleh kekuatan militer dan keilmuan menjadikan penjajah berkenaan memaksa bangsa
jajahan menerimanya demi memastikan survival penjajah. Tokoh yang bertanggungjawab adalah Thomas
Macaulay, seorang promonarki dan aristokrat.
Beliau yang memperkenalkan BI dan konsep barat dalam pendidikan penjajah
di India. Beliau memandang rendah akan
dunia Timur dan membahagikannya kepada dua iaitu bertamadun dan tidak
bertamadun. Bertamadun jika menggunakan
BI dan sebaliknya jika menggunakan bahasa ibunda.
Beliau menyatakan bahawa sebuah
rak perpustakaan di Eropah lebih bernilai dari keseluruhan kesusasteraan
Sanskrit dan Arab di India. Maklumat
sejarah yang dikutip dari buku berbahasa Sanskrit adalah kurang bernilai jika
dibandingkan dengan buku persediaan pelajar di England.
Agenda colonial adalah untuk
membentuk kelas pekerja yang menjadi jurucakap kepada jutaan rakyat yang
dikuasai, yang berdarah dan berkulit India, tetapi mempunyai cita rasa
keinggerisan serta mempunyai sudut pandangan barat, termasuk dari segi moral
dan intelek. Beliau menyalahkan dan
memandang hina pendidikan peribumi yang berbahasa Sanskrit dan Arab. Keadaan sebegini yang bakal mengwujudkan
dasar pecah dan perintah di Negara berkenaan.
India mempunyai 14 bahasa rasmi
antaranya Hindi, Benggali, Urdu, Malayalam, Gujurati etc tetapi malangnya
disebabkan ketaksuban yang melampau terhadap fahaman atau sentimen kewilayahan
dan keetnikkan yang sempit menyebabkan bahasa asing iaitu BI memainkan
peranannya sebagai peneutral dalam memenuhi tuntutan nasional, politik dan
komunikasi. Bahasa Hindi tidak diterima
sebagai bahasa nasional biarpun ia ditutur meluas 8 buah negeri dan 7 kesatuan
wilayah di India.
Hakikatnya bahasa Hindi atau
lain-lain bahasa rasmi sekadar menjadi bahasa paparan emosi atau bicara kelas
bawahan berbanding BI yang dipertuturkan dan diagungkan secara melampau oleh
golongan elit, politik, teknokrat dan ilmuwan mereka. Semacam menjadi humor hitam apabila dikatakan
bahasa ibunda hanya tercetus dalam situasi bahasa basahan atau emosi. Sementara BI mempunyai nilai pedagangan,
ekonomi dan pendidikan tinggi sehingga dianggap sebagai bahasa maskulin yang
mendominasi setiap ruang kehidupan di India.
Golongan elit hanya menghantar anak mereka ke sekolah persendirian
aliran Inggeris atau ke luar Negara.
Pengaruh inggeris yang
berleluasan dan diangkat secara melampau khasnya dalam lagu pendidikan
Humpty-Dumptty. Twinkle twinkle little star, b aba black sheep sedang lama
menjajah pemikiran kanak-kanak di India.
Keinginan untuk meniru golongan kulit putih begitu tinggi dan memberikan
sumber pendapatan baru kepada Negara tersebut.
Hal ini dipengaruhi oleh pengaruh cita rasa kebaratan yang tinggi. Pemikiran yang terlalu memandang kebaratan
turut menjalar dalam hampir semua buku teks.
Kebanyakkan buku yang digunakan dalam IPT adalah dalam BI apatah jika
buku tersebut dari Barat, totoknya dalam BI sahaja. Hampir semua buku tersebut biarpun ditulis
oleh sarjana India namun sarat dengan pemikiran colonial. Dalam hal sebegini ternyata Inggeris Berjaya
meninggalkan legasi penjajahan minda dan jiwa yang sangat hebat.
Hanya yang berkefasihan bertutur
dalam BI sahaja diberikan peluang untuk menjawat sebagai eksekutif perniagaan
atau perkhidmatan. Pada satu tahap
berlakunya LINGUISTIK SKIZOFERNIA iaitu apabila pusat meningkat kefasihan BI
tumbuh bak cendawan selepas hujan bagi memenuhi keperluan berkenaan.
Keadaan perancangan dan
pengembangan bahasa yang tidak seimbang akan melahirkan citra atau wajah negara
yang berpisah dan mengwujudkan jurang yang sangat luas. Kelas masyarakat yang terendah hanya
menguasai bahasa Hindi atau bahasa ibunda lain, di satu keadaan golongan yang
berbahasa BI akan menguasai setiap ruang kehidupan. Ketidakseimbangan inilah yang akan
menyebabkan suasana porak poranda jika tidak diperbetulkan dari awal. Selagi tiada bahasa yang tunggal selagi
itulah reality yang berlaku sekarang akan terus menjadi hambatan structural
terhadap pembangunan dan kemajuan negara.
Rencana diadaptasi dari “India tiada bahasa Kebangsaan” Keluaran
Dewan Bahasa Mei 2014…
Ulasan
Catat Ulasan