Bah Kuning, salah siapa?
Bencana
banjir yang berlaku pada akhir tahun lepas sehingga dikenali sebagai bah kuning
adalah mengambarkan betapa teruknya alam yang diperlakukan. Nilaian taksiran kasar yang mencecah billion
ringgit adalah manifestasi terhadap nilai rasuah yang berlaku akibat pembabitan
tangan-tangan ghaib disebalik musibah yang berlaku.
Kita
boleh memberikan ribuan alasan seperti taburan hujan yang sangat tinggi pada
hari berkenaan namun dengan melihat jutaan ton puing atau debris serta ribuan
balak yang tersadai di kawasan musibah mengundang persoalan apa yang sebenarnya
berlaku dan sangat sukar untuk kita menafikan keraguan disebaliknya. Malahan alasan bersifat Islami pun terpakai
bahawa ini takdir Allah. Sebenarnya
perkara ini tidak akan berlaku jika semua
pihak yang terbabit dalam pembukaan tanah untuk tujuan pembalakan dan
pertanian melakukannya secara mampan dan lestari. Kejadian ini berlaku akibat dari ketamakan
yang melampau serta diiringi dengan rasuah dalam rantaian bermula dari
permohonan kontrak sehinggalah kepada penganugerahan kontrak atau konsesi dan
seterusnya kepada pelaksanaan. Penguatkuasaan
yang lemah turut menyumbang kepada musibah ini.
Sebatang
pokok yang bersaiz serdahana berkeupayaan untuk menyerap sehingga 400 gelen
air. Semakin besar pokok semakin banyak
pula jumlah air yang mampu diserap. Hujan
lebat yang turun menyebabkan berlakunya surface water runoff atau larian
permukaan air ke atas permukaan yang terdedah atau digondolkan. Debris atau puing yang dibawa oleh air
tersebut akan dialirkan ke sungai dan menyebabkan sungai menjadi cetek dan
sempit akibat dari proses sedimentasi atau pemendakan. Keadaan ini menyebabkan kawasan hulu sungai
menjadi seolah-olah empangan. Akhirnya akibat
tidak mampu menahan asakan air yang berlebihan menyebabkan ia pecah dan
mengalirkan sejumlah besar air yang deras diibaratkan seperti tsunami ke
kawasan sungai yang seterusnya dengan membawa sejumlah besar bebanan berupa
balak dan pokok-pokok. Rempuhan inilah
yang membawa kepada kemusnahan skala besar dalam setiap jajaran laluannya.
Semoga
kita boleh mengambil manfaat akibat dari kerosakkan yang dicetuskan oleh
kita. Kita boleh mengatakannnya sebagai
takdir. Tetapi takdir ini boleh diubah
jika kita melaksanakan perencanaan dengan penuh kemampanan dan kelestarian
terhadap alam yang kita bangunkan. Mungkin
akan berlaku sedikit perubahan namun tidak ianya tidaklah sehingga membawa
kepada bencana sebegini. Jangan kerana
ketamakan yang membelenggu diri dan didorong untuk mengaut kekayaan sehingga
sanggup merasuah sesiapa sahaja seolah-olah merasa diri kebal dari dihisab oleh
pengadilan di dunia mahupun di akhirat. Setiap
pembangunan perlu dibatasi dengan panduan agama dan minda yang menyantuni peri
pentingnya alam kepada kehidupan manusia.
Semua saling kait mengait dan memerlukan satu sama lain. Alam juga adalah benda hidup. Jika kita menghormati alam, nescaya alam akan
menghormati kita juga.
Ulasan
Catat Ulasan