Sistem Pendidikan Tunggal 1 Aliran 1 Bahasa

Sistem Pendidikan tunggal atau satu aliran merupakan antara perkara taboo di Malaysia.  Ramai ahli politik Dan juga rakyat Malaysia yang tidak mahu memperdebatkan dan memilih untuk dibincangkan secara terbuka Dan menyokong pelaksanaannya.  Semuanya takut digelar rasis atau dihukum perkauman kerana ia merupakan satu bentuk 'hukuman' sejak akhir-akhir ini.  Satu penyakit yang melanda akibat Dari ketaksuban berpolitik pihak satu lagi. 

Pemimpin kita dan termasuk sebahagian dari kita seringkali mendakwa bahawa sistem pendidikan kita adalah yang terbaik di dunia. Mereka bangga memberitahu kepada dunia bahawa sistem pendidikan di Malaysia adalah yang paling demokratik dengan memberi pilihan paling luas kepada ibu bapa.  Sengaja untuk tidak mengakui bahawa sistem pendidikan kita adalah antara legasi penjajah yang masih kita kekalkan selain dari sistem perundangan yang berkiblatkan common law.  Kita selalu beranggapan bahawa perpaduan yang kita bangga-banggakan adalah hasil Dari permuafakatan dan kompromi sistem pendidikan yang telah dipersetujui oleh bapa-bapa kemerdekaan terdahulu.  Ya kita bersetuju dengan kenyataan tersebut.  Mungkin keadaan Dan situasi tersebut sesuai pada ketika itu. 

Namun selepas hampir 60tahun apakah kita telah mencapai tahap perpaduan yang diingini menerusi aliran pendidikan yang pelbagai dan bersifat vernakular? Realitinya semakin lama kita hidup hubungan etnik semakin mencapah Dan melebar jurangnya. Ia tidak membawa kita ke mana.  Perpaduan yang diketahui kini sekadar kosmetik dan hanya dipermukaan sahaja.  Kita tidak pernah memiliki sentimen kebersamaan dan kesepunyaan lantaran kita dibentuk oleh sistem pendidikan yang berlainan bahasa.  Bahasa Melayu yang diperlembagakan tidak pernah dihormati dan digunakan dengan meluas dalam sistem pendidikan yang diamalkan sekarang.  Jadi di manakah perpaduan yang dibangga-banggakan sebenarnya. 

Sistem pendidikan bukan sekadar memandaikan anak bangsa tetapi tempat untuk memupuk perpaduan.  Apa maknanya negara maju tetapi polarisasi berasaskan bahasa, pendidikan, pekerjaan, ekonomi semakin berkembang.  Kita mengamalkan pengasingan diperingkat paling asas iaitu seawal pra sekolah.  Bersekolah mengikut etnik masing-masing.  Begitu juga apabila melanjutkan ke pengajian tinggi mereka Akan terarah ke kolej yang dipunyai oleh bangsa mereka.  Perkara ini berterusan ke alam pekerjaan Dan juga penempatan.  Mereka Akan terus hidup di dalam dunia mereka, bahasa Dan kebudayaan mereka sendiri. 

Hakikatnya tiada negara dalam dunia pun yang mengamalkan apa yang kita amalkan sekarang termasuk negara paling berkuasa Dan maju di dunia.  AS Dan Singapura antara contoh negara majmuk tetapi mereka tetap berpendirian Dan tegas melaksanakan sistem pendidikan tunggal yang berasaskan satu bahasa secara mutlak.  Banyak contoh negara maju seperti Jerman, Perancis, Jepun, China yang menggunakan bahasa mereka untuk mencapai kemajuan.  Negara membangun seperti Indonesia, Thailand, Vietnam melaksanakan dasar asimilasi menerusi pendidikan sehingga bangsa imigran terdidik fasih dalam bahasa kebangsaan negara berkenaan.  Mereka semua mendukung aspirasi negara yang mereka naungi sebagai satu bentuk jatidiri nasional.  Tetapi apakah bangsa imigran di negara ini mengetahui sejarah nasionalisme negara ini dengan baik menerusi sistem pendidikan yang mereka pelajari di sekolah mereka? Dan apakah mereka menjiwainya dengan baik sekali?


Sepatutnya sewaktu kita mencapai kemerdekaan 58 tahun dahulu kita telah pun mengubah sistem pemerintahan kita dengan menggunapakai satu bahasa tunggal dalam pendidikan kita.  Tidak mengapalah menghadapi penentangan diperingkat awal.  Itu perkara biasa yang dihadapi oleh semua negara yang melaksanakan sistem pendidikan tunggal.  Namun lama kelamaan ianya sudah menjadi biasa Dan diterima oleh generasi berikutnya sebagai sesuatu yang normal.  Benar kita sudah terdedah jauh Dan menyimpang Dari laluan asalnya.  Namun untuk Kembali ke laluan yang benar tetap Ada. Apa yang penting jangan biarkan diri berada terus didalam kesesatan.  Kita menuntut kepemimpinan negara perlulah berjiwa besar Dan memiliki kesedaran politik yang sangat tinggi dalam menukar sistem pendidikan negara yang pelbagai aliran kepada satu sistem pendidikan tunggal yang menerima pakai satu bahasa pengantar tunggal Dari peringkat rendah sehingga tertinggi.  Pada masa yang sama pembelajaran bahasa asing turut dibenarkan.  Inilah yang kita perlu lakukan segera. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca