Pengkastaan Bahasa

Bagaimana Korea Selatan bertegas dalam pelaksanaan sistem pendidikan tinggi kebangsaan yang menggunakan Bahasa Korea (Hangul)?

Sebagai sebuah negara yang benar-benar MERDEKA, Korea Selatan bertegas untuk tidak berkongsi tempat dengan mana-mana bahasa lain dalam menjayakan sistem kebangsaannya.  Kerajaan Korea Selatan sedar dan insaf bahawa penggunaan Bahasa Korea dalam sistem pendidikan bukan sahaja memastikan bangsanya menguasai dengan baik bahasa berkenaan sebaliknya sebagai JATI DIRI yang dipupuk dalam jiwa dan minda merdeka mereka. 

Inilah KEMEGAHAN yang paling besar dimiliki oleh Korea apabila mereka berjaya melaksanakan tanggungjawab dengan lebih efisien dalam memastikan rakyatnya boleh menghayati jati diri nasional seperti yang dihasrat oleh kerajaan.  Penggunaan Hangul dapat memastikan seluruh warga Korea mendapat pendidikan dengan cara yang lebih difahami agar ilmu yang diperolehi dalam bahasa sendiri dapat digunakan untuk membangunkan ekosistem yang sesuai dengan cita rasa Korea.  Ia menunjukkan keaslian ekologi minda atau autentisiti (authenticity) bangsa mereka dalam mencipta pembangunan berteraskan kebudayaan Korea.  Dan orang luar akan mengatakan Ya, itu dari Korea. 

Inilah yang membezakan Korea dengan Malaysia.  Sistem pendidikan kita membenarkan bukan sahaja pelajar luar memperkotak-katikan atau memperbodohkan dasar bahasa dalam sistem pendidikan, malahan pelajar dari kalangan bangsa tempatan sendiri yang menjadi agen penggalak kepada ‘pelacuran’ dasar bahasa itu sendiri.  Inilah legasi penjajah yang masih terus dikekalkan dalam sistem pendidikan negara kita.  Legasi vernakular.  Dari sekolah rendah dipecahkan-pecahkan kepada persekolahan berasaskan kaum dan apabila belajar di peringkat tertinggi hanya bahasa asing iaitu Inggeris digunakan sebagai bahasa ‘rasmi’. 

Mana ada negara maju yang mengamalkan pengkastaan bahasa.  Bahasa yang berbeza digunakan dalam sektor yang berbeza.  Untuk tujuan berurusan dengan Kerajaan digunakan Bahasa Melayu, untuk tujuan berurusan dengan swasta yang menguasai perindustrian dan bernilai komersil digunakan Bahasa Inggeris.  Untuk tujuan perolehan ilmu sains, teknologi, ekonomi dan perundangan digunakan Bahasa Inggeris.  Untuk pemerolehan ilmu berkaitan kesasteraan dan agama diajarkan ke dalam Bahasa Melayu.  Mana boleh ada dasar ‘pecah dan perintah’ sebegini.  Ia tidak langsung membantu keberlangsungan atau kemandirian Bahasa Melayu itu.  Bahasa Melayu dilayan selayak sebagai ‘pariah’ sedangkan bahasa bekas penjajah diangkat darjatnya seumpama ‘Brahmin’ setinggi yang mampu. 

Ini adalah akibat dari krisis ketidakyakinan dan juga minda terjajah, minda yang tidak merdeka yang membelenggui sebahagian besar dari pembuat dasar dan juga para pemegang taruh (share holder) yang terdiri dari ekonomis, teknologis, elit-elit politik dan tokoh-tokoh perniagaan dalam penentuan dasar berkenaan.  Perasaan megah dan sombong berbahasa asing tidak pernah dirasakan apabila berbicara dalam Bahasa Melayu.  Sebaliknya rasa kekerdilan dan kelihatan kekampungan atau bodoh apabila bercakap sepenuhnya dalam Bahasa Melayu.  Mereka merasa kerdil apa berhadapan dengan sesuatu yang hebat dan besar.  Bagi mengelak rasa kekerdilan maka hanya bahasa asing sahaja yang terpakai supaya mereka kelihatan dan merasakan sebahagian dari kelompok yang besar.  Inilah masalah keparahan mentaliti yang kian menvirus dalam benak mereka.  Masalah persepsi.  Lantaran dengan itu ruang, masa dan perbelanjaan diberikan dalam nisbah yang banyak kepada bahasa asing@Inggeris berbanding dengan Bahasa Melayu.  Bahasa Melayu sebenarnya tidak pernah berada difikiran apatah lagi dihati mereka.  Mereka memperolehi banyak manfaat dan faedah material dan status sosial menerusi bahasa Inggeris.   Hakikatnya mereka hidup dalam ilusi dan kepalsuan dengan sekadar menumpang tuah bangsa yang berjaya.  I

Secara luarannya mereka tanpa berjaya tetapi dari segi jiwa, pemikiran dan kepercayaan mereka diikat dan dipasung kukuh oleh tuan mereka.  Mungkin mereka menyedari, tetapi buat-buat tidak sedar dan merelakan diri mereka terus kekal kerana kredit keselesaan dan kemewahan yang diperolehi. 


Tiada siapa yang waras akalnya untuk menafikan kepentingan penguasaan bahasa asing dalam berurusan dengan masyarakat luar.  Kuasailah apa sahaja bahasa yang boleh memberikan manfaat kepada kemajuan bangsa.  Tetapi tidaklah sampai menggadaikan kepentingan bahasa ibunda itu (mother tongue) sendiri.  Korea Selatan dan lain-lain negara maju tetap meletakan penguasaan bahasa asing sebagai pra syarat untuk mencapai kemajuan, Cuma tidak berlebihan seperti mana yang diamalkan oleh Kerajaan kita.  Mungkin penguasaan bahasa Inggeris mereka tidak secemerlang kita, tetapi mereka tidak pernah berada dibelakang kita dari segi pencapaian sains dan teknologi, kesasteraan, kesukanan serta pembangunan ekonomi. Mereka berjaya membangunkan kemajuan bangsa berteraskan kekuatan bahasa tanpa mengabaikan kepentingan menguasai bahasa asing yang lebih kepada tujuan komunikasi yang pastinya tidak akan mengambil alih peranan bahasa ibunda.  Itulah ciri-ciri yang perlu ada sebelum layak digelar bangsa maju.  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca