Otak Kanan dan Mental Arithmetik

Kursus asas ini telah kami sertai pada hari Sabtu, 5 Mac 2016 di IPN Pusat Worldwide Seksyen 13 Shah Alam. Berikut adalah coretan ringkas yang tidak terdapat di dalam modul sebagai catatan tambahan... 

Otak Kanan

Kebanyakan para hufaz dan hafiz, sejak dari kecil lagi sudah dihantar ke madrasah agama, bagi menghafal surah-surah pendek, sebagai persediaan sebelum memasuki tahfiz untuk memulakan langkah penghafalan Al-Quran. 

Semasa kecil adalah fasa yang mudah buat kanak-kanak untuk menghafal.  Lambat dalam percakapan adalah satu kelebihan kerana pada peringkat ini otak kanan sedang berkembang dengan baik (banyak menyimpan atau mengingatinya sebagai kegunaan di masa hadapan)

Jangan risau jika anak-anak lambat bercakap kerana ianya akan menjadikan ingatan anak-anak tersebut lebih kuat.  Dalam satu kisah yang dinyatakan oleh Puan Lina, bagaimana cara orang cina untuk memilih rumah.  Mereka memilih berdasarkan fengshui. Selain dari itu mereka juga akan membawa kanak-kanak lelaki yang masih kecil semasa melihat rumah yang bakal didiami.  Jika kanak-kanak tersebut berada dalam keadaan gelisah dan menangis, bermakna mereka merasai ada entity yang menakutkan menduduki rumah berkenaan dan jika kanak-kanak tersebut bermain dengan gembira di rumah berkenaan maka ianya selamat untuk diduduki. 

Kenapa ini terjadi? Kanak-kanak lelaki pada fasa ini otak kanannya lebih berkembang dan dapat melihat benda-benda ghaib berbanding dengan kanak-kanak perempuan yang lebih cepat perkembangan otak kirinya.
 
Dalam menggalakan budaya membaca dikalangan kanak-kanak, jika mereka sudah mengenal huruf dan membaca maka adalah wajar untuk menggalakan mereka membawa buku dan singgah di mana-mana perpustakaan untuk memudahkan mereka memilih bahan bacaan kegemaran mereka.  Biarkan mereka membacanya di situ.  Selain itu ajak mereka ke kedai buku, sebagai contoh Popular untuk membolehkan mereka membaca di situ dan memilih buku mana yang berkenaan untuk dibeli.   

Membaca dengan pantas adalah satu kelebihan kerana berupaya untuk mendapatkan lebih banyak maklumat dalam masa yang pantas.  Dr Mahathir antara individu yang terkenal dengan minat membacanya yang mendalam.  Pn Lina sememangnya amat mengagumi ketokohan Dr Mahathir.  Abaikan sahaja apa pandangan atau parti atau warna bendera yang penting adalah lihat apa kelebihan yang dipunyai olehnya.  Dr Mahathir dipercayai pernah menghadiri kursus membaca pantas dan berkemampuan membaca 1000 patah perkataan dalam masa seminit berbanding dengan rata-rata dari kalangan kita yang mampu membaca sekitar 140-200 perkataan seminit.  Jadi bayangkan berapa banyak buku yang mampu dibaca oleh Tun. 

Selain dari membaca Tun juga adalah seorang yang menguasai kemahiran NLP (Nuero Lingusitic Programme) iaitu kemahiran untuk mengenali seseorang dengan bahasa badan dan juga berkemampuan untuk mempengaruhi seseorang. 

Untuk memudahkan kita membaca dengan pantas latihan mata perlu diadakan iaitu dengan melihat ke atas dan ke bawah juga kiri dan kanan dengan melihat objek.  Membaca pantas adalah bukan untuk mengesan kesalahan perkataan atau ejaan.  Ia lebih kepada mendapatkan maklumat dengan kadar yang pantas.  Membaca dengan teliti seperti editor adalah bertujuan untuk mengingati dan memahami. Itu adalah skop yang berlainan.  Ia melibatkan cara dan teknik yang berbeza.  Jadi disini difokuskan untuk membaca dengan kadar yang pantas.  Justeru, niatkan juga di hati, Ya Allah aku hendak membaca dengan pantas, tolong mempermudahkan urusan untuk pembacaan ini. 

Photographic Mind adalah cara otak melihat sesuatu objek dengan cara yang tersusun atau susunan.  Latihan pemfokusan dengan melihat warna dalam masa yang singkat dan disusun semula warna mengikut apa yang dilihat sebentar tad.  Latihan mengingat dan focus. 

Paling penting adalah subconsius mind (minda separa sedar). Ia mempengaruhi tahap hafalan kita.  Sebab itu kita mudah menghafal sewaktu kecil kerana kita menghafal dengan cara kita sendiri.  Apa yang dilakukan adalah di bawah pengaruh minda sedar.  Tidak kisah sama ada sewaktu itu kita berlari, bermain atau membuat apa sahaja tetapa pada masa yang sama dan tanpa disedari kita menghafal surah-surah.  Itulah yang menjadikan hafalan kita itu lebih kekal tersimpan dalam memori ingatan minda kita.  Berbanding apabila dewasa kita mudah terlupa dengan apa yang berlaku atau yang kita hafal.  Ini adalah kerana otak kiri semakin berkembang dan fungsi otak kanan tidak dimanfaatkan sepenuhnya. 

Puan Lina juga menjelaskan konsep Memory Pegging atau konsep mengingati sesuatu dengan ‘memegangnya’ iaitu dengan membayangkan perkara yang hendak diingati dengan membayangkan perkara tersebut dengan benda yang lain.  Lebih pelik sesuatu yang dibayang dengan ‘memegangnya’ perkara tersebut, lebih mudah untuk kita mengingatinya.  Selain dari itu Pn Lina juga berkongsi kaedah untuk memudahkan hafalan surah al- Quran dengan konsep Carta Alir atau flowchart.  Sebenarnya dalam surah Al-Quran Allah telah menyusunnya dengan peristiwa walaupun ada pelbagai cerita yang dikisahkan di dalam Al-Quran.  Pn akan membaca secara muka ke muka surat dan bagi setiap muka surat akan dicartakan kisah atau perkara.  Tujuannya bagi memudahkan hafalan dan juga memahami secara berturutan apa yang dihafal.  Apa yang dibuat ini adalah menyerupai konsep pemprograman. 

Buku-buku yang dicadangkan untuk dibaca adalah Edward de Bono, Robert Kiyosaki dan Tony Buzan. 

Tusyen bukanlah penyelesaian sebaliknya perlulah diajar dengan kemahuan.  Ajarkan anak-anak sebelum memasuki sekolah dengan keperluan yang secukupnya.  Jika perlukan ianya lebih atau extra dari yang sepatutnya usahakan. 



Apa itu mental arithmetic


Ia merupakan satu kaedah pengiraan yang melibatkan operasi +, -, / dan x di maan para pelajar akan membayangkan pergerakan manik-manik abakus@abacus@sempoa bagi menyelesaikan masalah pengiraan tersebut. 

Kaedah ini melibatkan penguasaan otak kanan dalam membayangkan pergerakan manik dan otak kiri dalam pengiraan. 

Siapa golongan sasarannya? Kanak-kanak yang berusia seawal 3 tahun boleh mendaftar.  Cuma apa yang menjadi ketidakpuasan hati Puan Lina adalah diskriminasi yang dilakukan di pusat-pusat pengajaran mental arithmetic.  Rata-ratanya dipunyai oleh bangsa cina.  Pengalaman beliau sendiri untuk memasukan anak beliau dipusat ini tidak dibenarkan kerana alasannya masih dibawah umur.  Pengajar dipusat berkenaan memaklumkan bahawa hanya kanak-kanak berusia 7 tahun ke atas sahaja dibenarkan.  Sebaik sahaja melangkah keluar dari pusat berkenaan beliau terlihat kanak-kanak yang kecil masuk ke pusat berkenaan sambil ditemani ibu bapanya.  

Beliau pun bertanya berapa usia anaknya. 3 tahun.  Terkejut Puan Lina.  Dalam hati terfikir, tadi kata hanya 7 tahun dibenarkan masuk, tetapi kenapa 3 tahun pun boleh masuk.  Lalu fahamlah Puan Lina.  Inilah diskriminasi yang berbau rasis.  Kemudian barulah beliau teringat betapa sukarnya pengajar tersebut untuk membenarkan kertas ujian atau latihan untuk dibawa keluar dari pusat berkenaan dan kenapa terlalu sukar buat pengajar tersebut untuk menunjukkan cara pengiraan dengan mendakwa ini adalah SOP pusat berkenaan.  Beliau terkilan dengan layanan double standard bangsa berkenaan.  Dengan bangsa mereka (cina) langsung tidak berkira untuk diajar tetapi untuk bangsa bukan mereka begitu sukar untuk diajar. 

Rata-rata yang menawarkan kursus ini adalah bangsa mereka dan juga asing dengan bayaran yang mahal.  Ini menjadikan kenapa sukar untuk melihat wajah Melayu dan Islam dalam kursus-kursus anjuran mereka.  Bertitik tolak dari inilah beliau membulatkan tekad untuk belajar dan seterusnya mendapatkan lesen untuk layak mengajar.  Imam Syafie pernah berkata, ajarkanlah anak-anak anda dengan ilmu hisab (matematik) kerana ia mempertajamkan minda

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca