SEMINAR PROFESSIONAL QURANIC MASTERPLAN
Alhamdulillah 27 Febuari 2016 Allah izinkan kami
sekeluarga menghadiri seminar dari IPN dan PROFAZZ, suami dan anak-anak turut
serta :)
Apabila zaman berubah, semakin canggih semakin banyak
yang ingin dikejar, hakikatnya apa yang kita mahu sebenarnya dan penghujungnya
kita hanya menuju kesana bukan?
Biarlah sesetengah menganggap seminar begini hanya
untuk ustaz ustazah atau hafiz hafizah, tiada yang mustahil jika kita mahu
teruskan usaha, sedangkan niat pun Allah beri ganjaran inikan pula
sekecil-kecil usaha dengan menghadiri seminar sehingga usaha ke arah yang lebih
jauh dilaksanakan
Seminar dimulakan dengan sesi pertama oleh Pn Lina pengasas atau founder IPN, Mukadimah yang menarik apabila Puan Lina berkongsi pengalaman beliau berinteraksi bersama Darwish. Kisah seorang cina menunggang motosikal dengan membawa 2 orang anak. darwish mempertikaikan tindakan pakcik tersebut, kerana mengikut undang-undang motosikal hanya boleh dinaiki 2 orang, sedangkan pakcik tersebut membonceng melebihi 2 orang. Pn Lina gemar menggunakan peluang yang ada dengan memancing anaknya supaya sentiasa termotivasi. Pn Lina menjelaskan bahawa, pakcik cina sanggup supaya dapat membawa anaknya belajar untuk berjaya, begitu juga Darwish "You should do whatever to success like that uncle" selagi usaha itu tidak dilarang oleh Allah lakukan untuk capai impian.
Kemudian disambung pula dengan kisah sekumpulan katak yang tinggal disebuah tasik, ditasik tersebut ada dtembok yg besar dan tinggi. Walaupun kumpulan katak tersebut boleh menghidu makanan disebalik tempoh tetapi kumpulan katak ini sentiasa berfikiran negetif bahawa mereka tidak mampu menyeberangi temboh tersebut, tetapi hanya seekor sahaja yang tidak berfikiran begitu dengan mencuba melompat dan berjaya kerana katak ini pekak dan tidak dapat mendengar kata-kata katak yang lain. Walaupun katak pekak berjaya melepasi tempok tersebut, tetapi semua katak yang tinggal masih lagi tidak mencuba kerana mereka fikir katak itu berjaya dan pekak kerana tuhan itu adil, mestila katak pekak diberi kelebihan untuk melompat dengan tinggi sekali dan berjaya. Mereka sentiasa berfikiran negatif dan tidak mencuba. Begitula nasib kita jika tidak mencuba...
Seminar dimulakan dengan sesi pertama oleh Pn Lina pengasas atau founder IPN, Mukadimah yang menarik apabila Puan Lina berkongsi pengalaman beliau berinteraksi bersama Darwish. Kisah seorang cina menunggang motosikal dengan membawa 2 orang anak. darwish mempertikaikan tindakan pakcik tersebut, kerana mengikut undang-undang motosikal hanya boleh dinaiki 2 orang, sedangkan pakcik tersebut membonceng melebihi 2 orang. Pn Lina gemar menggunakan peluang yang ada dengan memancing anaknya supaya sentiasa termotivasi. Pn Lina menjelaskan bahawa, pakcik cina sanggup supaya dapat membawa anaknya belajar untuk berjaya, begitu juga Darwish "You should do whatever to success like that uncle" selagi usaha itu tidak dilarang oleh Allah lakukan untuk capai impian.
Kemudian disambung pula dengan kisah sekumpulan katak yang tinggal disebuah tasik, ditasik tersebut ada dtembok yg besar dan tinggi. Walaupun kumpulan katak tersebut boleh menghidu makanan disebalik tempoh tetapi kumpulan katak ini sentiasa berfikiran negetif bahawa mereka tidak mampu menyeberangi temboh tersebut, tetapi hanya seekor sahaja yang tidak berfikiran begitu dengan mencuba melompat dan berjaya kerana katak ini pekak dan tidak dapat mendengar kata-kata katak yang lain. Walaupun katak pekak berjaya melepasi tempok tersebut, tetapi semua katak yang tinggal masih lagi tidak mencuba kerana mereka fikir katak itu berjaya dan pekak kerana tuhan itu adil, mestila katak pekak diberi kelebihan untuk melompat dengan tinggi sekali dan berjaya. Mereka sentiasa berfikiran negatif dan tidak mencuba. Begitula nasib kita jika tidak mencuba...
Puan Lina menceritakan kisah berkenaan pemakaian tali
pinggang. Anak-anaknya tidak memakai
tali pinggang keselamatan kerana ianya bukan dilakukan oleh Nabi. Benar ia tidak dibuat oleh Baginda, tetapi
dalam konteks sekarang ianya adalah satu kesalahan jika tidak memakaikannya
atas alasan keselamatan. Zaman tersebut
orang menaiki unta atau kuda, jadi memanglah tidak memakai apa-apa perlindungan
keselamatan. Apa yang penting adalah
mencegahkan diri dari terjebak kepada kemudaratan. Bukankah Islam menganjurkan supaya mencegah
kemudaratan. Cumanya di sini anak beliau
cuba mengaitkan situasi sekarang dengan apa yang dilakukan di zaman
Rasullallah.
Kisah Less Murray yang Berjaya menyambung pelajaran ke
Universiti Havard disebalik kisah keluarganya yang terlibat dalam
penyalahgunaan dadan dan juga HIV+. (ada
videonya dalam Youtube)
Diet seperti kurma merah dan raisin yang direndam
dalam air panas dan juga air barli sebagai minuman kesihatan yang boleh dibikin
sendiri.
Kenapa mesti Quranic Professional?
Untuk dunia dan akhirat. Tiada gunanya menjadi cerdik
tetapi jahil al-Quran. Kepentingan mempelajari Al Ouran bagi mengenal huruf,
membaca, menghafal, memahami dan menjadi sebagai asas pandangan atau pandangan
dunia (weltanschauung) bagi seorang anak.
Puan Lina kebiasaannya akan menyuruh anak-anaknya
untuk bermain pada jam 5.30 petang.
Secara alaminya kanak-kanak akan bermain tetapi tentukan masa. Kita boleh menentukan sama ada anak-anak kita
ini introvert (bersendirian) atau ekstrovert (suka berkawan). Mereka yang jenis ekstrovert akan mencari
kawan dan menyesuaikan diri untuk berkawan.
Pernah pengalaman anak puan Lina sendiri terlihat video lucah yang
tersimpan dalam ipad milik rakannya lalu memutuskan persahabatan dengan
rakannya kerana prinsip. Prinsip untuk
tidak melihat perkara-perkara yang lagha (sia-sia) adalah sudah terbina dalam
diri anak Puan Lina asbab dari didikan Al-Quran yang diterapkan di dalam diri
mereka. Mereka dapat menilai dan mengenal
mana yang baik dan buruk.
Untuk merancang keperluan anak, janganlah meletakkan
harapan atau ekspatasi yang tinggi kerana kita tidak mengetahui halangan yang
berada dihadapannya. Jadi rancanglah
dengan betul dan sesuaikan dengan keperluan dan kemampuan anak tersebut. Jangan terlalu memaksa tetapi didiklah dengan
berhemah dan berhikmah.
Puan Lina juga berkongsi pengalamannya dalam mendidik
anak-anaknya dengan kaedah arithmetic.
Beliau mengambila masa dua tahun bagi memahirkan anak-anaknya dengan
kaedah tersebut sehingga mereka mahir mengira angka-angka besar tanpa
menggunakan kalkulator.
Imam Syafie menghafal Al-Quran 30 juzuk ketika berusia
7 tahun. Ianya tidak diajarkan dengan
tajwid sebaliknya diajar mengenal huruf dan ayat. Tajwid itu akan datang
kemudian apabila ia sudah mempraktikan bacaan tersebut. Subjek tajwid boleh
dipelajari dengan berguru apabila mereka sudah menguasai kemahiran membaca
Al-Quran. Apa yang penting diajarkannya
membaca.
Sigmeud Freud - Tokoh yang mempelopori teori minda
bawah sedar. Antara praktik yang boleh
digunapakai adalah menghafal Al-Quran semasa hendak tidur atau menghafal
ketikanya dalam keadaan mamai. Ia
semacam flash back atau mengingati semula apa yang telah kita pelajari
sebelumnya.
Anak-anak yang selalu mendengar Al-Quran sebelum
tidur, sukar untuk melelapkan matanya jika tidak mendengar Al-Quran. Ini adalah
pengalaman yang dilalui oleh anak Puan Lina sendiri. Beliau akan membawa radio kecil atau compact
untuk diperdengarkan kepada anak-anaknya jika mereka bermalam di hotel.
Sistem persekolahan adalah ciptaan barat, khususnya
yang dibawa oleh penjajah kita, Inggeris.
Ia merupakan legasi atau tinggalan penjajah yang diteruskan oleh
Malaysia dalam membentuk generasi yang berpendidikan. Sebab itu setiap keluaran atau produk yang
dihasilkan disebut sebagai batch atau istilah yang digunakan dalam konteks
barangan.
Puan Lina sendiri pernah menghadiri kursus berkaitan
pemprograman. Majoritinya dihadiri oleh
cina dan Cuma segelintir sahaja Melayu.
Untuk kekal membaca dalam tempoh yang lama, jangan
mengamalkan pembacaan dengan menunduk kerana ia akan menyebabkan kita mudah
mengantuk. Kaedah terbaik adalah dengan
meletakkan bahan bacaan pada paras mata.
Dalam usia bayi 4 bulan perasaan malu sudah ada dalam
diri mereka. Maka dengan itu menjadi
tanggungjawab ibu bapa untuk melatihkan rasa malu agar ianya bertempat. Ada
keadaan kita perlu merasa malu da nada keadaan kita tidak perlu merasa malu.
AL Haya – sesungguhnya bagi sesiapa yang beragama itu
adalah akhlaknya dan aklhak bagi orang Islam adalah malu.
Muhammad Al-Fateh selain sebagai seorang Sultan dan
panglima perang juga memiliki bakat melukis.
Banyak dari hasil lukisan baginda dipamerkan di Muzium Turki.
Web untuk trait personaliti.
https://www:personalitypage.com/ untuk diri sendiri
Surah Yusuf dan An-Nur, terdapat ayat-ayat yang mengisahkan
berkenaan perzinaan dan pelacuran. Ini adalah sebagai satu bentuk pendidikan
bagi mengelakan anak-anak terjerumus ke lembah berkenaan.
Kaedah SASU, kaedah untuk mengaitkan setiap tindakan
yang dilakukan seharian atau rutin bermula dengan bangun tidur sehingga tidur
adalah berpandukan kepada ayat al-Quran dan doa yang berkaitan dengannya.
Filem
- The Pursuit of Happynesss (are we limiting our child potential)
- Ben underwood:The Boys sees the world without eyes
- Liz Murray:From Homeless to Havard
PROFAZZ
Professional dalam kerjaya
Huffaz dalam menghafal dan menjaga Al-Quran
Bukan hasil yang diperlihatkan, tetapi apa ikhtiar
yang kita usahakan untuk mencapai hasil tersebut. Hasil tidak semestinya membuahkan apa yang
diingini ataupun tidak, tetapi ikhtiarlah yang perlu diberi penekanan dalam
mengusahakan hasil tersebut.
Masa bujang atau sebelum berkahwin adalah masa yang
penting dalam menentukan apa karektor anak kita pada masa hadapan. Jika baik kita pada masa bujang, Inn Shaa
Allah anak yang bakal diperolehi kelak akan turut baik. Namun sebenarnya factor persekitaranlah yang
banyak menentukan pembentukan anak tersebut.
Pembawaan genetic hanya menyumbang kepada 10-20 % sahaja
sebenarnya. Bagaimana acuan, begitulah
kuihnya. Permulaan yang baik akan
diakhiri dengan penamat yang baik.
Peringkat kehidupan dalam membentuk Huffaz
0-3 tahun
Nabi mengajar setiap sahabatnya dengan cara yang
berbeza. Ini adalah kerana ciri dan
keperluan setiap sahabat itu adalah berbeza.
Pencapaian dan kemampuan setiap sahabat juga berbeza. Jadi setiap
pengajaran yang diberi adalah mengikut kesesuaian dan kebolehan mereka untuk
mengamalnya. Maka ajarkan anak juga adalah mengikut tahap mereka.
Fokus kepada pembacaan. Bentukkan budaya membaca dikalangan ahli
keluarga. Membudayakan amalan membaca
dengan mengwujudkan sudut bacaan atau perpustakaan di rumah. Adakan buku dan Al-Quran. Baca dihadapan mereka.
4-9 tahun
Ibu bapa adalah sebagai rakan sepermainan. Bermainlah dengan anak-anak. Pada saat ini pupuklah budaya membaca dengan
buku-buku yang baik yang berunsur keislaman dan tokoh-tokoh besar Islam.
10-15 tahun
Membentuk pembudayaan Al-Quran. Janganlah memaksa mereka. Seterusnya kita serahkan kepada Allah.
Pendedahan kepada pendidikan luar dengan lebih
intensif. Pendidikan yang ada
pentarbiyahan agama. Akademik yang
formal dengan pendidikan agama berjalan seiringan. Pendidikan adalah priority yang
tertinggi. Doktrinisasi dari ibu bapa
adalah dengan apa yang diajar. Hasilnya
nanti akan membentuk siapa anak mereka kelak.
Perlu memupuk rasa kebanggan dan kemegahan sebagai seorang muslim pada
diri anak-anak.
16-17 tahun
Boleh dihantar ke maahad Tahfiz (tempoh 2 tahun). Ini bergantung kepada kecepatan atau kecekapan
mereka dalam menghafal Al-Quran. Tidak
digalakkan untuk menghantar anak pada usia yang terlalu muda kerana mereka
masih tidak memahami apa kehendak mereka mereka. Sebaik-baiknya hantar mereka dengan kerelaan
mereka sendiri atau atau kesedaran sebaik mereka bersedia. Dengan cara ini mereka lebih jelas matlamat
mereka menghafal Al-Quran.
Mereka akan menghafal dengan maturity atau kematangan
dan apa yang lebih penting mereka berupaya untuk memahami apa yang mereka hafal
serta berupaya untuk menyampaikannya dengan baik. Selain dari itu penguasaan bahasa Arab yang
baik banyak membantu anak-anak untuk mempercepatkan proses penghafalan kerana
mereka faham apa yang mereka baca.
Kenapa adanya sifat lupa? Ini adalah fitrah manusia
itu sendiri. Allah menjadikan manusia
ini mudah lupa supaya mereka sentiasa berdampingan dengan Al-Quran dan terus
membacanya disamping mengukuhkan hafalan.
Ulasan
Catat Ulasan