Kegilaan terhadap penamaan asing...

Sudah menjadi semacam tren untuk menamakan apa jua kawasan pembangunan baru dengan nama-nama asing.  Ia semakin menggila semenjak dari tahun 2003 iaitu dari tarikh pelaksanaan PPSMI.  Situasi ini dilihat amat bertentangan dengan semangat Fasal 152 yang termaktub dalam Perlembagaan negara.  Namun tiada siapa peduli begitu juga dengan PBT yang sepatutnya diberikan amanah untuk mematuhi asas perlembagaan turut memandang sepi dan tiada kesedaran nasioanlisme linguistik.  Alasan atau justifikasi yang diberikan oleh pihak pemaju atau pengiklan adalah untuk menampakan nilai komersil, elegan, kemodenan atau menarik perhatian pelabur atau prospek.  Satu alasan yang lemah tanpa ada sokongan ilmiah dan empirikal sebaliknya hanya berpandukan kepada persepsi yang berat sebelah dengan penafian terhadap bahasa kebangsaan. 


Apakah ada perhubungan korelasi antara nama asing yang diberikan dengan jumlah kemasukan pelaburan? Di mana signifikannya? Ini semua berniat buruk untuk melenyapkan kejatidirian sesuatu tempat.  Mala fide atau niat jahat yang terdapat dalam benak sebahagian besar pemaju (yang pastinya bukan peribumi dan Islam) adalah untuk mengubah landskap asalnya yang dahulunya adalah penempatan kaum asal tetapi dibangunkan sedemikian rupa untuk menggantikannya dengan bangsa asing yang jauh kemampuan ekonominya.  Harapan mereka dengan menamakan atau menjenamakannya dalam bahasa asing ia akan melenyapkan sejarah tempatan atau mikro tempat berkenaan. Secara halusnya itulah agenda jahat mereka, mengubah landskap sejarah dan percubaan mensejarahsemulakan seuatu tempat.  Siapa yang rugi dan siapa yang untung.  Sejarah ditulis oleh pihak yang menang.  Apakah ini yang kita mahu? Singapura adalah contoh tragis bagi sebuah bekas negara yang dahulunya adalah milik Melayu dan pernah mempunyai Kerajaan Melayu Islamnya. 


Situasi saban hari berlaku di Malaysia.  Ketidakmampuan untuk menguasai negara yang berindukan Melayu Islam secara politik digunakan dengan semaksimanya dalam penguasaan mutlak ekonomi untuk mengubah sejarah kependudukan Melayu dan Peribumi.  Hal ini kita boleh dilihat dibandar-bandar besar yang majoriti ekonominya dipegang oleh bangsa berkenaan.  Sungguhpun kepemimpinan negara dikuasai oleh bangsa Melayu dan Peribumi dan berkongsi kuasa dengan minoriti lain tetapi kelihatan begitu berkompromi dengan situasi penamaan asing.  Demi kuasa undi mereka sanggup berkompromi bagi dilihat pemimpin yang mewakili semua bangsa kerana tidak mahu dilihat sebagai ultralis dan chauvinis bangsa.  Mereka mendakwa sebagai pemimpin berjiwa besar tetapi kecil dari segi semangat patriotisme lingusitiknya. 


KPI mereka hanyalah untuk mengejar kemajuan material pembangunan negara selain dari melihat peningkatan angka-angka pertumbuhan ekonomi yang kononnya dapat mensejahterakan bangsa.  Hakikatnya disebalik kemakmuran ekonomi yang dijanakan dengan pelbagai perencanaan transformasi ia menjarakkan lagi jurang pendapatan.  Biarpun negara mempunyai agenda besar pembangunan dan pengembangan ekonomi Melayu dan Peribumi tetapi kemajuan pesat yang berlaku dibandar-bandar besar menyebabkan sebahagian besar dari golongan ini tidak punya daya untuk mengejar rentak pembangunan yang majoritinya dipacu oleh bangsa asing.  Bangsa asing yang memacu pembangunan disekitar dan membentuk rantaian pembangunan disepanjang koridor pembangunan telah mengubah nilai sejarah dan kejatidirian tempat itu sendiri.  Sudahnya nilai bahasa asal digantikan dengan bahasa asing, wajah bangsa asal digantikan dengan wajah asing, budaya bangsa asal digantikan dengan budaya bangsa asing.  Akhirnya ia akan membawa kepada perubahan nama tempat itu sendiri.  Mungkin nama asal masih lagi dikekalkan tetapi digandingkan dengan nama asing.  Pengekalan nama asal hanya sekadar untuk mengiktiraf tempat itu sendiri, sedangkan bangsa, wajah dan budaya malahan jiwa asalnya sama sekali telah berubah. 


Jika disorot kembali atau dibuat secara retrospektif dikala kita mencapai kemerdekaan, dengan semangat kemerdekaan yang membara habis segala nama yang sebelum ini dinamakan dengan pelbagai nama kolonial kita tukarkan dengan nama bercitra tempatan.  Namun semakin jauh kita dari tarikh kemerdekaan, semakin luntur pula jatidiri patriotisme linguistik kita.  Kita akur dengan rentak globalilasi tajaan kuasa imperialisme baru.  Golongan Anglo-Saxon (Inggeris) yang bekerjasama erat dengan Yahudi telah mencorakkan dunia dengan idea mereka.  Salah satunya adalah menerusi imperialisme bahasa.  Mereka memomokkan bahawa kemajuan tidak akan tercapai tanpa penguasaan bahasa mereka.  Tambahan mereka merupakan kuasa kolonial terakhir yang menguasai lebih sepertiga dunia dengan menanam kukuh benih bahasa dalam sistem pendidikan berteraskan Anglo Saxon yang akhirnya akan menjadi legasi yang paling berkesan. 


Ternyata idea mereka ini sangat berjaya.  Sungguhpun asalnya mereka hanya sebuah negara kepulauan kecil di benua Eropah tetapi berjaya menyebarkan diaspora yang seterusnya membentuk negara yang berjuraikan keturunan mereka seperti di Amerika, Kanada, Australia dan New Zealand.  Selain dari itu mereka berjaya membina koloni atau subjek bangsa anak jajahan yang tebal pengaruh Inggerismenya atau golongan Anglophilia dihampir semua negara jajahan takluknya.  Negara kita antara contoh klasik terbaik dalam kejayaan penerapan sistem pendidikan yang berteraskan kolonial. Tambahan pula dengan ledakan teknologi internet tiada tempat atau ruang di dunia yang tidak ada tempat di dunia akan disebarkan dengan bahasa mereka.  Ya memang amat mustahil untuk kita mengisolasikan diri dari cengkaman mereka melainkan dengan berkompromi atau menjadi subjek kepada mereka. 


Apa yang boleh kita lakukan ambil apa yang terbaik dari mereka tanpa perlu dipengaruhi atau menjadi hamba yang tertawan secara jiwa dan mindanya.  Masalahnya ramai yang merelakan diri menjadi hamba secara langsung bagi dilihat sebahagian kabilah atau komuniti dunia yang dibentuk oleh kuasa imperialis.  Walau bagaimanapun disebalik kegilaan bangsa kita yang bagai dirasuk untuk menukarkan segala-galanya dengan nama asing yang kononnya untuk dilihat ‘maju’ oleh bangsa luar ada juga bangsa-bangsa besar dan maju yang tidak terjejas jatidiri mereka.  Bangsa Jepun, Korea, China, Jerman, Itali, Perancis, Russia dan beberapa negara di Asia Tenggara yang masih berjaya mengekalkan kemandirian, kejatidirian dan kebangsawanan bahasa mereka.  Semakin menggila asakan atau rempuhan globalisasi semakin kuat pula mereka memperkasakan nilai bahasa mereka.  Mereka menggunakan kekuatan bahasa asing dengan memperkuatkan bahasa mereka.  Kemajuan yang dijana tidak meminggirkan bahasa mereka.  Kemajuan material adalah berseiringan dengan peningkatan dinamisme bahasa mereka. 


Tetapi apakah kita mengambil maklum dan mempelajari dari mereka? Kepemimpinan kita bersikap angkuh dengan tidak melihat kemajuan yang dicapai oleh bangsa lain tanpa perlu mengabaikan pembinaan bahasa kebangsaan dan rasmi sendiri.  Mereka hanya memandang sehala sahaja bahawa kemajuan hanya boleh dicapai secara mutlak dengan hanya menggunakan bahasa imperialis.  Kemajuan yang dicapai dan berlatarbelakangkan pendidikan tinggi di sana menjadikan mereka selesa berkiblatkan ke sana.  Apakah ini salah asuhan ataupun sengaja membutatulikan mata hati dan menulikan pendengaran terhadap hakikat kemajuan yang boleh dicapai dengan ilmu dari bahasa sendiri. 


Tidak salah untuk kita menguasai pelbagai bahasa asing demi memajukan bangsa dan negara kerana itulah yang wajib dituntut.  Sesuatu bangsa tidak memiliki semua kepandaian, kerana itu mereka perlu bergantung dengan pihak lain untuk maju.  Bagaimana caranya? Adalah dengan cara mempelajari ilmu dalam bahasa bangsa berkenaan lalu kembali menyebarluaskan ke bangsanya dengan cara menterjemahkan ilmu berkenaan.  Inilah cara yang sepatutnya.  Bukannya dengan mengekal ilmu berkenaan tanpa sebarang memeribumikan ilmu dengan cara menyesuaikan ilmu dalam konteks watannya.  Apa yang salah adalah menjadi hamba kepada bahasa asing.  Mereka menciptakan pelbagai slogan demi menjustifikasikan keberadaan bahasa berkenaan.  Slogan seperti Bahasa Global, Bahasa Intelektual, Bahasa Ekonomi dan pelbagai lagi slogan yang muluk-muluk hanya sekadar mewajarkan tindakan mereka untuk memaksakan segala nama dan kandungannya haruslah berpaksikan kepada bahasa imperialis. 


Tahun ini merupakan tahun ke-60 kita mencapai kemerdekaan.  Namun situasi penjajahan bahasa asing yang diakibatkan dari penjajahan atau penawanan minda dan jiwa oleh bahasa asing terus-meneurs kekal.  Adalah tidak mustahil jika kita berpeluang menyambut kemerdekaan ke-100 tahun keadaan masih lagi sama seperti ini atau lebih teruk lagi, jika tindakan pembendungan tidak dilakukan dengan lebih tegas.  Apalah maknanya sebuah kemerdekaan dan kebebasan tetapi pada masa yang sama kita kekal dijajah secara jiwanya oleh penjajah yang memerintah secara proksi…..


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca