Bahan bacaan

Sewaktu kecil bagi menyemai minat membaca, abah memaksa saya untuk membaca akbar.  Di rumah kebiasaannya abah membeli Utusan Malaysia atau Berita Harian sahaja dan akbar Inggeris selalunya NST.  Jadi dari situlah saya dipupuk dengan kesedaran untuk membaca.  Ketika itu usia saya lebih kurang 8-9 tahun.  Hampir setiap malam akan dipaksa membaca ruangan editorial atau sidang redaksi diruangan rencana.  Faham atau tidak itu perkara nombor dua, yang penting membaca.  Sejak dari itu saya memupuk minat dengan membaca akbar.  Waktu itu tiada pun isme-isme politik kerana focus hanya untuk membaca.  Seronok rasanya kerana ketika itu membaca tanpa dipengaruhi oleh rasa prejudis atau berprasangka. Kita membaca kerana itulah yang perlu dibaca khususnya dalam menambah kosa kata, membaiki tatabahasa dan mencari idea untuk mengarang.  Itu sahaja tujuannya tidak lebih dari itu.  

Apabila sudah melangkah masuk ke sekolah menengah barulah saya faham akbar berarus perdana adalah mendukung dasar pemerintahan semasa.  Sehingga kini saya teruskan sahaja membaca akbar tersebut kerana nilai kewartawanan dan etika dalam penulisan.  Saya suka menulis sebenarnya.  Saya banyak mengasah penulisan saya sejak dari sekolah sehingga kini menerusi akbar yang saya baca.  Dan apabila bersekolah menengah pembacaan saya diperluaskan kepada majalah-majalah dan buku-buku. Cara penulisan saya semakin berubah seiringan dengan peningkatan kualiti bahan bacaan saya. 

Pengalaman menimba ilmu di universiti merupakan peluang yang terindah dalam kehidupan saya kerana medan pengajian tinggi menemukan pelbagai ragam pelajar dan mendedahkan saya dengan pelbagai ideology dan isme.  Baik yang bersifat aspirasi (menyokong kepemimpinan pemerintah) dan  pro mahasiswa, anti establishment yang lebih cenderung membawa suara dan semangat menentang.  Pelbagai bahan bacaan dihadapkan selain dari pembacaan buku akademik yang merupakan teras wajib.  Saya tidak memperlihatkan warna atau topi politik yang ketara. 

Saya lebih suka mengambil pendekatan terbuka dengan tidak terlalu menyebelahi mana-mana pendapat.  Kita punya pendapat tersendiri.  Kebetulan apa yang saya setuju itu sama dengan apa yang mereka fikirkan, tidak bermakna saya menyebelahi mereka dan jika apa yang pendapat saya bertentangan dengan apa yang mereka persetujui tidak bermakna saya tidak sealiran dengan mereka.  Masing-masing punya pendapat jadi berpeganglah dengan apa yang diyakini dan jaga terlalu memaksa orang lain untuk menerusi pendapat mereka.  Semua ini adalah bergantung kepada jenis bacaan yang kita baca. 

Lebih selamat jika kita terbuka dalam perbincangan.  Atau lebih selamat jangan berbincang atau memulakan sesuatu yang boleh memanaskan.  Lagi-lagi dalam situasi sekarang, medan untuk menyuarakan pendapat begitu luas sekali.  Kehadiran media elektronik, jika tidak dimanfaatkan dengan baik akan menjadi medan tuduh-menuduh dan fitnah-menfitnah.  kita akan berkongsi apa yang kita baca dan fikirkan.  Tiada pihak yang akan mengedit apa yang kita tulis.  Semuanya atas tanggungjawab masing-masing.  Jika mereka merasakan bertanggungjawab maka mereka akan menulis dengan lebih bertimbangrasa.  Namun jika rasa amarah itu tidak boleh dikawal, maka itu tanggungjawab sendiri.  Berani buat berani tanggung. 


Lebih selamat jika kita berkongsi bahan bacaan yang boleh dinikmati semua pihak.  Bahan bacaan yang neutral sifatnya tidak terlalu panas yang mana sama panasnya dengan fenomena El-Nino yang melanda saat ini.  Ditambahi pula dengan keadaan ekonomi yang menekan dan politik yang tidak seberapa memihak kepada pihak pemerintah.  Semua ini menambah stress kepada warga dan mereka akan menulis atau berkongsi apa jua maklumat.  Syukur keadaan di negara kita boleh dikatakan masih lagi terkawal walaupun diluar sana menyebabkan kekacauan dan huru-hara.  Kebanyakkan dari kita masih lagi rasional biarpun ada yang galak vokalnya.   

Bacalah apa jua pun bahan bacaan.  Kita tidak boleh menghalang hak mereka untuk mendapatkan bacaan mereka.  Apa yang penting buatlah penilaian apa yang kita baca.  Kita diberikan akal untuk menyaring atau menapis apa jua yang kita baca.  Sekiranya bahan bacaan yang kita baca itu berfaedah, ambillah pengajaran darinya dan jika ianya tidak patut untuk diamal atau dituruti jadikanlah sebagai sempadan.  Tiada bacaan yang secara relatifnya tidak atau bermanfaat untuk dibaca.  Semuanya bergantung kepada penerimaan dan penilaian kita.  

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca