Mengenang Keranda 152..isu yang tidak pernah diselesaikan

Hari ini dinobatkan sebagai mengenang peristiwa perarakan Bahasa Melayu. Kebetulan Fasal 152 yang diperuntukan dalam Perlembagaan Negara adalah Bahasa Melayu bersamaan 15 Feb, maka diraikannya sebagai mengenang peristiwa berkenaan yang mencapai kemuncaknya pada 3 Mac 1967.  Ianya terjadi akibat dari ketidakpatuhan terhadap janji yang dinyatakan oleh para pengasas kemerdekaan bahawa Bahasa Melayu akan terpakai 100% dalam semua urusan kenegaraan selepas 10 tahun kita merdeka.  Ianya memang pelik.  Kerajaan pada masa tersebut memperuntukan tempoh masa berkenaan sebagai waktu peralihan untuk mengubah dasar bahasanya dari Bahasa inggeris ke Bahasa Melayu.  Jadi dalam 10 tahun berkenaan, hampir semua urusan masih menggunakan bahasa inggeris dan pada masa yang sama Bahasa Melayu mula mengambilalih secara berperingkat semua urusan rasmi berkait kerajaan. 





Namun sehingga tarikh yang dijanjikan masih terdapat beberapa institusi berkaitan kerajaan seperti kehakiman yang masih tebal pengaruh keinggerisannya.  Jadi ini menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan pejuang Bahasa Melayu bahawa janji dan tuntutan berkenaan dimungkiri oleh pihak kerajaan pimpinan Melayu.  Maka beberapa siri mesyuarat dan dialog diadakan.  Mujurnya ketika itu UMNO secara majoritinya disokong oleh guru-guru Melayu yang menggugut untuk keluar dari UMNO dan pada masa yang masa juga diadakan perarakan yang membawa keranda bertulis 152 yang diketuai oleh Pengarahnya Tan Sri Syed Nasir yang turut dikenali sebagai Singa  Bahasa dan juga Usman Awang, sebagai manifestasi dan sombolik terhadap ketidakpuasan hati, rasa kekecewaan dan ‘kematian’ terhadap Bahasa Melayu.  Rententan dari itu menyebabkan kerajaan yang terlena dan terbuai dengan ‘nikmat’ kemerdekaan mulanya bertindak dengan beberapa perancangan.  Sebenarnya ia masih lagi gagal untuk menyedarkan kelompok elit yang berpendidikan inggeris yang tebal jiwa keinggerisannya disamping secara luarannya memperlihatkan semangat nasionalisme kemelayuan yang tebal.  Dan perancangan yang lebih terancang hanya muncul selepas 2 tahun kemudian selepas insiden berdarah 13 Mei 1969. 

Hakikat sebenar, perjalanan Bahasa Melayu untuk menjadi sebagai bahasa pemersatuan yang merentas semua ranah tanpa sebarang prejudis dan pengecualian masih lagi tidak menjadi kenyataan biarpun lebih baik dari dahulu.  Tembok tebal yang mendindingi sebahagian besar sector swasta, perbankan, kewangan dan perundangan masih lagi terpahat kukuh semangat menggunakan bahasa bekas penjajah.  Ini termasuk juga dalam dasar pendidikan negara yang telah beberapa kali digubal dengan cuba menjustifikasikan bahasa inggeris dalam sistem arus perdana.  Dasar yang tidak konsisten dengan semangat Fasal 152.  Pelbagai alasan diberikan bagi menafikan keberadaan, kebangsawanan, kelestarian dan kedinamikan fungsi Bahasa Melayu sebagai bahasa tunggal dalam penggunaan semua sektor dan merentas batas perkauman.  Ini adalah berakibat dari pemimpin terdahulu yang mengekalkan legasi penjajah dalam sistem pendidikan negara kita. 

Sistem pendidikan vernacular yang menggunakan bahasa pengantar berbeza dari sistem pendidikan kebangsaan terus dikekalkan demi meraih undi dan sokongan politik yang tidak seberapa.  Golongan yang bermuka-muka atau berlidah cabang disebalik NGO pendidikan ini begitu kuat memberi tekanan dari luar dan menggunakan kuasa pemujukan dari dalam yang terdiri kalangan politik sebangsa mereka untuk terus mengekalkan legasi pendidikan mereka.  Sebenarnya penjajah Barat telah lama mengkaji dan berpendapat bahawa sistem pendidikan yang berkiblatkan kepada bahasa mereka adalah instrument terbaik dan berkesan untuk mengekalkan kesinambungan siri penjajahan.  Penjajah juga berpendapat penggunaan bahasa yang pelbagai juga adalah satu cara untuk membolehkan bahasa mereka digunakan kerana ia bersifat ‘neutral’ iaitu tidak memihak atau memberatkan kepada etnik tertentu.  Mereka telah menduga bahawa bukan selama-lamanya mereka mampu menjajah negara berkenaan kelak bangsa penjajah akan bangkit menuntut kemerdekaan.  Jadi sebagai jalan terbaik adalah dengan menyediakan seberapa ramai yang boleh golongan berpengaruh atau elit dari kalangan anak jajahan dengan pendidikan yang berorentasikan Barat dan juga menyajikan pelbagai bahan bacaan dalam bahasa mereka serta juga membawa mereka belajar negara penjajah. 

Dengan ini mereka akan mendapat gambaran bahawa dengan pendidikan yang diterima oleh mereka maka inilah kemajuan yang bakal diperolehi oleh anak bangsa jika mereka merdeka.  Kita mengecap kemerdekaan menerusi sesi rundingan dengan pihak penjajah.  Perlembagaan Negara juga dirangka bersama oleh mereka dan menggunakan bahasa penjajah.  Jadi tiada bezanya Cuma peranan penjajah dikurangkan dan kelebihan diberikan kepada bangsa yang bakal merdeka.  Apa yang penting peranan bahasa mereka dikekalkan dan diletakkan sebagai bahasa kedua.  Biarpun sebagai bahasa kedua, tetapi  pengaruhnya adalah lebih kuat malahan diperkasakan dari semasa ke semasa oleh wakil yang menerima didikan mereka.  Tanpa kelibat fizikal penjajah, namun arahan penguatkuasaan ‘secara tidak rasmi’ terus berjalan dan menjadi tradisi yang sukar untuk diperbetulkan kerana ianya diterima umum sebagai kebiasaan walaupun kebiasaan tersebut sebenarnya bertentangan dengan Fasal 152.   

Seolah-olah segalanya seperti dirancang oleh pihak penjajah supaya kita kekal meneruskan kebergantungan kepada mereka buat selama-lamanya.  Pelbagai momokan diceritakan menerusi proksi atau wakil anak bangsa dijajah bahawa tanpa penguasaan kepada bahasa penjajah mereka akan terus ketinggalan dari arus globalisasi, persaingan mendapat ilmu dan teknologi, gagal mendapat pekerjaan dan menjadi bangsa tercicir akibat tidak menguasai bahasa penjajah.  Golongan yang memperjuangakan Bahasa Melayu dilabelkan sebagai ultralis, nasionalis sempit, ekstremis bahasa, fanatic atau apa-apa sahaja gelaran negatif.  Mereka ini seolah-olah dibutakan bahawa ada bangsa lain yang jauh lebih maju dari bekas penjajah dan tidak pula dipaksa menguasai bahasa penjajah secara menyeluruh.  Bangsa seperti Jerman, Perancis, Jepun, Korea Selatan, Austria, Russia, China dan beberapa bangsa besar lain tidak pula menjadikan penguasaan bahasa inggeris sebagai bahasa mutlak kemajuan.  Mereka percaya bahawa bahasa pembinaan yang terbaik adalah bahasa mereka sendiri.  Bahasa asing hanya digunakan sebagai topang atau sokongan kepada penambahbaikan terhadap bahasa dan kemajuan bangsa mereka.  Mereka tidak menafikan kelebihan bahasa asing, tetapi tidaklah sampai seperti apa yang dilakukan dilakukan oleh kepemimpinan negara kita.   

Percayalah isu bahasa ini tidak akan selesai malahan akan terus dipolitikan dan dipolemik.  Apa-apa pun dari kemelut bahasa ini, yang memperolehi keuntungan adalah Bahasa Inggeris itu sendiri.  Bahasa Melayu pula akan terus diasak dari segenap penjuru baik dari kalangan penutur jati yang kurang jatidiri melayunya (tetapi sangat marah dikatakan tidak melayu), golongan liberalis, golongan berpendidikan vernacular yang tegar semangat kiasu dan rasisnya dan pastinya pemain-pemain industri swasta yang merupakan lubuk terkuat bahasa berkenaan.  Strategi yang dirangka dengan baik dan halus ini ternyata sangat Berjaya sebagai mekanisme untuk terus memaksa penggunaan bahasa mereka ke atas subjeknya iaitu bangsa yang dijajah. 



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca