Di mana bumi dipijak Di situ langit dijunjung....
Datuk
Bandar London Boris Johnson berkata “ Semua orang di negara ini terutama
penjawat awam wajar mahir berbahasa Inggeris.
Semua orang di London yang bekerja di negara ini, harus mampu bercakap
dalam bahasa Inggeris”. Beliau menambah
bahasa berkenaan telah dipertuturkan sejak seribu tahun. Kenyataan ini merujuk kepada sesetengah warga
khususnya golongan pendatang yang telah menetap di siti sejak beberapa generasi
yang masih gagal bertutur dengan baik bahasa berkenaan dan alasan sebegini
sukar untuk diterima. Hal ini
disebabkan kewujudan media dalam bahasa ibunda mereka mampu memberikan apa-apa
jua maklumat yang diperlukan. Sehubungan
dengan itu beliau meminta dihentikan amalan menterjemahkan maklumat ke dalam
bahasa asing. Beliau berpendapat bahawa
amalan tersebut merupakan satu malapetaka sambil menambah bahawa sepatutnya
mengajarkan bahasa inggeris dan sewajarnya golongan pendatang ini mempelajari
bahasa inggeris.
Hakikat
atau kenyataan inilah juga yang terjadi di Malaysia yang memperlihatkan
sebahagian besar warga yang bukan peribumi dan pendatang yang masih tidak mahir
dan fasih berbahasa Melayu.
Ketidakupayaan yang pernah diketengahkan isu ini dalam Pelita Bahasa
tidak berapa lama dahulu adalah disebabkan pilihan atau alternatif yang
dimiliki oleh golongan ini bagi mengakses maklumat dalam bahasa ibunda mereka
sendiri. Bukan sekadar itu sahaja
malahan pengekalan sistem pendidikan vernacular yang merupakan legasi penjajah
dikekalkan demi kepentingan politik dan menagih keuntungan undi. Situasi sebegini banyak berlaku di penempatan
yang dihuni majoritinya oleh golongan ini seperti di Tronoh, Jinjang, Pulau
Ketam dan puluhan tempat atau koloni yang dihuni oleh bukan peribumi dan
asing.
Pada
tahun lepas, 2014 kajian yang dibuat oleh Professor Linguistik Dato Dr Teo Kok
Seong menunjukkan bahawa lebih kurang 700 lebih dari pelatih PLKN yang bukan
peribumi gagal secara mutlak dalam penguasaan Bahasa Melayu peringkat
asas. Apakah ini manifestasi terhadap
kegagalan sistem pendidikan asas iaitu 11 tahun dalam melahirkan warga yang
fasih dan mahir bertutur dan menulis dalam bahasa Kebangsaan? Perkara ini perlu diberi perhatian, kerana
wajah bangsa atau tempatan apakah yang hendak ditonjolkan kepada orang luar? Apakah kriteria atau petunjuk yang perlu
ditunjukkan bagi membuktikan bahawa kita ini warga Malaysia? Tidak lain dan tidak bukan adalah Bahasa
Melayu, sebagai bahasa pemersatuan, bahasa pembangunan dan kemajuan bangsa,
bahasa perpaduan, bahasa persuratan dalam semua urusan media baik bercetak
mahupun elektronik, bahasa pengungkapan dan wacana ilmu dan budaya tinggi di
semua institusi pengajian pendidikan, bahasa ekonomi dan perusahaan dan bahasa
perundangan serta bahasa sains dan teknologi.
Sehingga
kini tiada lagi terdetik oleh mana-mana pemimpin Melayu bagi mengwujudkan
transformasi dan renaisans terhadap Bahasa Melayu supaya digunakan secara
mutlak dan tunggal dalam semua institusi negara termasuk yang paling asas
adalah institusi pendidikan. Kita tidak pernah menafikan kepentingan bahasa
asing dalam menjadikan warga kita lebih kompetitif dalam dunia yang lebih
terbuka, tetapi apa kita harapkan adalah keadilan terhadap Bahasa Melayu supaya
tidak berlaku peminggiran secara sistematik terhadap bahasa berkenaan.
Artikel yang ditulis ini adalah adaptasi dari rencana dari Pelita Bahasa edisi Feb 2015
Ulasan
Catat Ulasan