Fragementasi Status Berdasarkan Akbar yang Dibaca
Secara
kasarnya kita boleh menilai status seseorang dengan akbar yang dibaca. Mungkin
tidak tepat tetapi sekurang-kurangnya kita boleh mengagak status tahap
pembacaan dari segi bangsa, tahap pendidikan dan kelas pekerjaan.
Sebagai
contoh kita hanya fokus kepada akbar arus perdana sahaja
Utusan
Malaysia dan Berita Harian (termasuk Mingguan Malaysia dan Berita Minggu)
kebanyakkan dibaca oleh bangsa Melayu dan Bumiputera dari golongan pekerja
kerajaan dan berjawatan Pengurusan dan Profesional serta pesara. Ini kerana dari segi kandungan jornalis yang
agak berat, analisa berita atau isu semasa yang pro dasar parti yang memerintah
walaupun ada ditunjukkan keterbukaan dan ketelusan dalam pelaporan yang seimbang.
Kosmo
dan Harian Metro serta Sinar Harian yang bersifat kewilayahan dibaca oleh majoritinya bangsa Melayu juga pendatang Indonesia. Dari segi pekerjaan berkemungkinan seimbang
antara kerajaan dan swasta dengan kelas pekerjaan adalah kumpulan sokongan I
dan II serta buruh. Jika dilihat
dari segi pelaporan pemberitaan adalah santai, bahasa yang mudah dan isu sensai
dan panas yang sering menjadi tagline tajuknya. Maka adalah tidak mustahil dari segi pengedarannya ia sentiasa tinggi.
NST
kebanyakkan dibaca oleh golongan professional dan pengurusan Melayu dari sector
swasta dan kerajaan. Dari segi bahasanya
agak berat sedikit berbanding dengan The Star.
Banyak diborong atau ditempah oleh GLC dan pejabat-pejabat kerajaan
sebagai bacaan utama disamping dengan akbar Utusan atau Berita Harian.
The
Star dipunyai oleh parti politik Cina, majority dibaca oleh eksekutif berbangsa
cina di samping Melayu, India serta eksepatriat luar. Kandungan pemberitaan dengan bahasa yang
lebih mudah dari NST, lebih bebas dan terbuka serta kritikal dari segi
analisis. Ruangan pengiklanan yang lebih
besar dan antara yang menyumbang kepada keuntungan besar akbar berkenaan. Pro ke isu-isu yang berkaitan bangsa
mereka.
Begitu
juga dengan The Malay Mail yang diedar secara percuma kerana didanakan menerusi
keuntungan pengiklanan turut dibaca majoritinya golongan eksekutif dan peniaga
cina disamping melayu, india dan eksepatriat.
Isu dan analisis hampir sama dengan The Star Cuma dari segi bilangan
muka suratnya adalah kurang.
Lain-lain
akbar vernacular seperti Nang Yang Siang Pow. Sinchew Daily, Sin Jit Poh dan
lain-lain dibaca dan diborong oleh eksekutif dan peniaga oleh golongan
tionghua. Dari segi pengedarannya ianya
hampir sama dengan bilangan akbar berbahsa Melayu apabila disekalikan. Isu yang dibahas dan dipaparkan semua pro kepada
bangsa mereka dan sangat kritikal terhadap kerajaan dan apa-apa yang berkaitan
nasionalisme Melayu dan Islam. Seringkali
membicarakan isu-isu yang berbau perkauman.
Walaupun ada dari kalangan mereka yang tidak tahu membaca akbar
berkenaan namun demi atas nama bangsa mereka menyokong dengan membelinya dan
mengiklan apa jua perkhidmatan dan pekerjaan dalam akbar berkenaan.
Kita
meraikan perbezaan pendapat dan inilah yang disambut oleh semua pihak
akbar. Mereka membawa idealisme,
perjuangan dan wadah pemikiran setiap bangsa.
Walaupun pihak editorial mendakwa mereka membawa suara bagi semua rakyat
Malaysia dan tidak bersifat perkauman, namun itulah kenyataan dan hakikat yang
dibawa sebenarnya iaitu suara bangsa masing-masing yang diselindungi atas nama
hak asasi manusia, kebebasan bersuara, slogan demokrasi melampau yang didokongi
oleh penaung akbar berkenaan. Tambah bahaya
lagi apabila kewujudan akbar vernacular yang tidak langsung menggunakan Bahasa
Kebangsaan, telah menaikkan sentimen etniksiti atau perkauman serta fahaman
komunisme. Akbar sebegini hanya dibaca
oleh kelompok atau mereka yang faham sahaja.
Situasi sebegini telah berlaku sejak dari zaman penjajah lagi dan diteruskan
apabila negara mencapai kemerdekaan demi menagih undi. Pemimpin silih berganti dan akbar vernacular ini
terus diperkasa kononnya untuk membawa suara kerajaan dalam bahasa mereka.
Kita
terlalu bangga dengan kesatuan dalam kepelbagaian. Realitinya kesatuan atau perpaduan yang kita
agung-agungkan sebenarnya hanyalah bersifat kosmetik. Kita hidup dalam fragmen yang berbeza dari
segi bahasa, pendidikan dan media serta majmuk dari segi kehidupan. Kita tiada satu dasar pengikat yang kuat bagi
pemersatuan bangsa. Wajah bangsa Malaysia
yang dibina tidak langsung mencerminkan apa yang kita laungkan. Masing-masing hidup dalam kelompok sendiri
dan saling merencana untuk menjahanamkan pihak yang lain akibat dari kecurigaan
dan ketidakpercayaan. Keadaan ini
diburukan lagi oleh fahaman sempit politik yang dianuti.
Oleh
itu bagi kesatuan yang utuh perlu ada instrumen penyatuaan iaitu Bahasa. Bahasa Kebangsaan atau dalam konteks
Perlembagaan Negara adalah Bahasa Melayu dalam Fasal 152. Inilah hakikat yang perlu kita terima dan
jangan langsung menafikan kekuasaan bahasa sebagai pengikat yang kuat. Dan terbukti semua negara bangsa yang maju
adalah bermula dengan pembangunan dan perpaduan bahasa kebangsaan masing-masing
walaupun terdapat kepelbagaian atau kemajmukan bangsa lain. Sehingga kini tiada seorang pun pemimpin
berjiwa besar yang berani mengatasnamakan perjuangan pembinaan bangsa menerusi
bahasa pemersatuan melebihi terhadap komitmen menjaga undi.
Ulasan
Catat Ulasan