Menjiwai Bahasa....


Bahasa Melayu telah berperanan sebagai bahasa ilmiah yang digunakan dalam sistem pendidikan tradisi.  Ribuan kitab dari pelbagai disiplin telah tertulis dalam BM dan ini menggambarkan betapa kayanya bahasa ini.  Puak pengagum bahasa inggeris yang tidak yakin dengan BM seringkali mengungkapkan kelemahan BM khususnya dalam persoalan sains dan teknologi.  Sejauh manakah benarnya dakwaan puak ini? Atau adakah mereka ini yang sebenarnya tidak mahir menggunakan BM atau malas hendak berfikir dalam BM kerana dalam minda mereka telah terpahat kukuh dengan elemen penjajahan bahasa asing serta memiliki jiwa keinggerisan yang tebal. 

Mereka mungkin tidak memerhatikan negara yang menggunakan Bahasa Inggeris (BI) seperti Filipina dan India suatu masa dahulu bukanlah termasuk dalam negara yang maju.  Begitu juga Uganda dan Nigeria di Afrika, tidak pernah pun memasuki carta negara maju malahan antara yang tercorot dan bermasalah baik dari segi pendidikan dan ekonominya.  Namun negara seperti Jepun, Jerman, Itali, Korea Selatan, Perancis, China misalnya tidak pernah menggunakan BI dalam medium pengajaran dan pembelajaran dari peringkat rendah sehingga peringkat tertinggi dan juga dalam dunia pekerjaan telah menjadi juara pembinaan bidang sains dan teknologi dalam bahasa bangsanya sendiri.  Apakah BI menjadi faktor penentuan terhadap kemajuan negara-negara tersebut.

Jerman ketika zaman keagungan Andalusia di Eropah, pernah pada satu ketika menggunakan Bahasa Arab sebagai bahasa pendidikan, tetapi kebanyakkan dari pelajarnya menghadapi masalah dalam memahami konsep sains dan matematik dalam bahasa tersebut.  Justeru mereka menukarkannya kepada Latin.  Namun mereka juga menghadapi masalah yang sama apabila menggunakan bahasa Latin, kerana hanya sebilangan kecil sahaja yang mampu menguasainya dengan baik.  Akhirnya Jerman menukarkan sistem pendidikannya menerusi bahasanya sendiri, Bahasa Jerman, yang akhirnya memunculkan Jerman sebagai kuasa dunia yang digeruni ketika Perang Dunia Pertama dan Kedua, dan sekarang sebagai kuasa ekonomu nombor 4 dunia.

Begitu juga dengan Jepun ketika di zaman Meiji, pemerintah menyangka penggunaan bahasa negara maju akan memajukan sistem pendidikan mereka.  Lantaran dengan iti Jepun menggunakan bahasa Russia dalam pendidikan mereka.  Ternyata Jepun tidak berjaya dengan bahasa asing dalam sistem pendidikan untuk pembinaan sains dan teknologi mereka tetapi dengan kebijaksanaan pejuang nasionalis Jepun, Jepun berjaya membina teras kemajuan bangsa dan jati dirinya menerusi Bahasa Jepun.  Tradisi yang sama juga diikuti oleh negara China, Taiwan dan Korea Selatan.  Terbukti semua negara berkenaan berjaya dan jauh meninggalkan negara jajahan lain yang menggunakan bahasa bekas penjajah mereka. 





Bangsa yang berjiwa kecil meniru aspek lahiriah bangsa maju, berbanding dengan aspek keintelektualan serta nilai intrinsik yang bertunjang dalam sanubari ilmuwan.  Mereka menyangka dengan meniru aspek luaran bangsa maju akan meletakkan diri mereka maju seperti bangsa yang dikagumi.  Hal inilah yang ditempelak oleh Raja England, Raja James terhadap Newton yang terlalu mengagungkan Bahasa Latin sehingga memandang rendah bahasa bangsanya sendiri, Bahasa Inggeris (BI).  Newton beranggapan penggunaan BI akan merendahkan taraf ilmunya.  Inilah penyakit yang dihidapi oleh kebanyakkan dari ilmuwan kita dan juga masyarakat kita. 

Biarpun England berbangga memiliki ilmuwan sehebat Newton dalam bidang fizik dan matematik, tetapi sayang sekali Newton tidak pernah berbangga dengan BI dan semua bukunya ditulis dalam bahasa latin.  Newton menganggap BI tidak mampu mengungkap persoalan saintifik dan hanya layak sebagai bahasa sastera klasik.  Buku terhebat Newton yang berjudul Philosophia Naturalis Principia Mathematica yang ditulis dalam bahasa latin tersimpan selama dua ratus tahun selepas kematiannya dan hanya diterjemahkan ke dalam BI lewat pada kurun ke 19.  Inilah sekadar satu contoh dari ilmuwan yang tertawan minda dan jiwanya dengan kehebatan ketamadunan bangsa lain.  Jiwa dan minda yang tertawan inilah yang menjadi sindrom pengagum Eropah serta kebudayaannya bagi kebanyakkan elit dan sebilangan kecil masyarakat kita.  Ingatlah roda hidup sentiasa berputar. 
  
Matriks antara cabang ilmu yang terdapat dalam Matematik.  Kaedah penyusuan matrik merupakan satu dari kehebatan minda orang Jepun berfikir iaitu bentuk susunan segi empat yang bermula dari atas ke bawah.  Sebagaimana dengan bangsa Eropah yang menulis dari kiri ke kanan dan Arab Islam dari kanan ke kiri.   Penyusunan ini diasaskan oleh ilmuwan Jepun bernama Seki Kowa.  Beliau mentakrifkan pengertian penentu dalam matematik yang mempunyai imej rangkaian minda Jepun dalam pentakrifan yang kompleks.  Contoh ini merupakan satu manifestasi bahawa sains dan matematik terikat dengan budaya sesuatu bangsa tanpa menafikan aspek globalisme dari sudut yang lain.    

Betapa malunya jika dibayangkan satu masa nanti disaat negara kita maju dan memiliki ramai cerdik pandai dalam pelbagai disiplin, tetapi miskin dan muflis dari segi pengisian jiwa kemanusiaan dan bahasanya?  Tamadun yang cemerlang adalah tamadun yang berdiri dengan dengan kesepaduan ilmu dari pelbagai cabang yang diperkukuhkan menerusi bahasanya sendiri sebagai teras kekuatan ilmu tersebut

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca