Raja Muda, Raja Dr Nazrin..Idolaku..





Saya memang mengagumi Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah.  Baginda merupakan raja atau sultan yang pertama dalam sejarah Raja Melayu memiliki tahap pendidikan yang tertinggi iaitu memiliki Ijazah Doktor Falsafah (DFal/PhD) dalam bidang ekonomi dan politik dari luar negara.  Hampir semua ucapan baginda yang tersiar dalam akbar ataupun internet saya gunting atau cetak lalu disimpan dalam fail khas.  


Untuk ruangan dalam blog ini saya ambil sedikit dari sedutan ucapan baginda yang berlangsung pada 7 Nov 2012 dalam syarahan baginda yang bertajuk Institusi Raja Berperlembagaan : Kelangsungan Negara Bangsa.   Bagi banyak perkara penting yang digariskan oleh baginda, lebih-lebih lagi kebelakangan ini terlalu banyak perkara yang dipolemikan oleh pihak opurtunis mahupun politikus yang mengambil kesempatan dari apa-apa jua isu untuk dijadikan modal berpolitik murahan demi meraih sokongan.  Isu-isu seperti Kalimah Allah, Bahasa Melayu, pendidikan, Agama Islam, perkauman, lynas atau apa-apa terus sahaja didendangkan oleh pelbagai pihak baik dari Kerajaan, pembangkang ataupun yang berkecuali.  Jadi dalam isu ini institusi Raja adalah kuasa pengimbang yang mengatasi kuasa eksekutif atau politik jika berlakunya sesuatu perkara yang tidak dapat diselesaikan.  Berikut adalah sebahagian dari ucapan Baginda untuk dikongsi dan diambil iktibar ataupun pengajaran.  Ia telah diubahsuai sedikit bagi menjawab persoalan yang berlaku di saat iklim politik di negara kita berada dalam keadaan yang sangat tidak menyelesakan.  Namun ia tidak mengubah apa jua maksud yang dititahkan oleh Baginda.  

Titah ini telah disampaikan dengan gaya penyampaian yang sangat teratur, penggunaan Bahasa Melayu Tinggi dan penuh hikmah dan kebijaksanaan. Hayatilah dan bacalah dengan minda yang terbuka.....


Semakin bertambah usia Negara, warga seakan makin terpisah.  Pelbagai istilah penyatuan diperkenalkan.  Pelbagai slogan dicipta, pelbagai logo dilakarkan dan pelbagai lirik dikumandangkan..usaha tersut masih tidak memperlihatkan impak keberkesanan menurt yang diimpikan.  Malah slogan ke arah membentuk satu bangsa, akhir-akhir ini, lenih banyak menimbulkan keraguan, lebih banyak megundangkontroversi, semakin dipolemikkan dan semakin dipolitikkan. 

Kerencaman agama, kaum, budaya dan bahasa, ditambah dengan taburan demografi, perbezaan antara warga desa dan bandar, antara generasi muda dan tua, antara yang kaya dan miskin telah menwujudkan satu jurang yang semakin melebarkan hubungan antara warga.  Ditambahi pula dengan perbezaan pencapaian akademik, pencapaian sosioekonomi, perbezaan pendedahan pencapaian antara siswazah institusi pengajian tinggi awam dengan swasta, perbezaan nilai kalangan produk sekolah kebangsaan, jenis kebangsaan, sekolah agama, sekolah vernacular dan sekolah antarabangsa.  Begitu pula dengan perbezaan minda antara tenaga kerja awam dengan swasta.  Kafilah politik pula semakin mengadaptasi budaya berkonfrontasi dan semaki tidak menghargai budaya konsultasi.  Warga semakin keliru, akibatnya warga semakin terpisah dari bersatu. 

Kini persitiwa yang meningkatkan kegelisahan warga kian bertambah.  Warga ketara kecewa, hampa, kesal dan mual dengan gelagat politik yang semakin keterlaluan.  Politik menjelma dalam pelbagai bentuk ketaksuban dan mendominasi tataurus Negara, hingga segala-galanya, baik dari penglihatan, pendengaran, pengucapan, kegiatan dan penggunaan sumber semakin berpaksikan politik.  Matlamat jangka pendek bagaikan mengatasi matlamat keuntungan jangka panjang demi kelangsungan Negara bangsa. 

Lebih membimbangkan apabila institusi utama Negara, kini kelihatan telah mula terseret sama dalam kesempitan berpolitik dan kancah polemik kepartian.  Akibatnya integrity, profesionalisme, imej neutral serta tidak partisan institusi semakin dipertikaikan.  Apabila institusi utama Negara, terutama yang diamanahkan untuk didaulatkan dan menguatkuasakan undang-undang serta melaksanakan hukum dan keadilan, mula kehilangan integrity akan terhakislah budaya hormat dan keyakinan warga.  Suasana ini jika berlarutan, memungkinkan warga beralih kepada opsyen lain, memungkinkan berlakunya suasana ‘tanpa perundangan’, memungkinkan Negara terjerumus di dalam kancah anarki.  


Raja bersemayam di takhta kerajaan, memerintah dan bukan mentadbir, berada dalam segala urusan politik dan urusan pentadbiran Negara.  Apakah yang harus dilakukan oleh seorang raja?  Adakah institusi raja hanya simbolik dan monumen yang dihais kaku, tanpa bernyawa, tanpa jiwa, sekadar pelengkap memenuhi adat majlis berada dan berprotokol, sekadar berfungsi untuk menyempurnakan acara keraian, memotong reben, melepaskan belon, memalukan gong atau menarik tirai?  Adakah dalam suasana kegelisahan warga ini, raja dikehendaki bersifat pasif, defensif, membisu seribu bahasa. Ketika warga dilanda keresahan, adakah raja diunjurkan terus bermain catur di istana?  Ketika warga dilambung resah, adakah raja memadai terus beradu di kamar istana dan membiarkan masa hadapan negara bangsa ditangani secara ekskusif oleh kumpulan politik semata-mata.  

Dalam hasrat merumus ketetapan yang bijaksana, raja perlu mendapat pandangan yang seluas dan sedalam mungkin, daripada ramai pihak, merentasi sempadan kaum, budaya dan politik dari dalam dan luar kerajaan, merangkumkan pendapat ulama dan umara, para akademik dan intelek, warga tua dan muda, menganalisis fakta secara mendalam, halus lagi teliti, membezakan antara padi dengan antah, antara kaca dengan permata, sebelum mengaplikasikan kuasa budi bicara yang diperuntukkan.  Kebijaksanaan dalam menggunakan budi bicara dengan tepat, betul dan adil pada masanya.  Hal sedemikian memerlukan hikmah dan dizahirkan secara berhemah.

Hikmah adalah himpunan kumulatif kebijaksanaan, terkumpul sebagai khazanah melalui asuhan, bimbingan, didikan, pengajian, pengamatan, kematangan serta amal dan pengamalan.  Hikmah memberikan kelebihan bagi membolehkan seseorang insan secara tenang dan tenteram bagi membuat rumusan dengan tepat, ketika berhadapan dihadapan situasi atau kejutan yang diluar dugaan. 

Perbuatan melanggar atau pencerobohan sempadan agama lain secara keterlaluan atau secara terbuka, dibimbangkan, berkemungkinan menjadi punca mencetuskan berlakunya tragedi buruk.  Perbuatan demikian wajar dihentikan, dihentikan serta merta, dan secara tegas dicegah daripada dibenarkan terus berlaku.  Sensitiviti agama tidak mengizinkan perkara agama didebatkan secara terbuka, kerana dikhuatiri yang kurang arif berkemungkinan terlajak kata sehingga memetik contoh yang jahil.  Bara keagamaan jangan dinyalakan, kelak nanti terbakar diri-kelak nanti terhangus negeri.  

Tujuh wasiat raja-raja Melayu....
  1. Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia)
  2. Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain
  3. Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara
  4. Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini
  5. Kami isytiharkan ISLAM adalah Agama Persekutuan
  6. Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU
  7. Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak

Pilihan raya bukanlah medan perang yang bermatlamatkan menang semua atau menghalalkan cara. Pilihan raya bukanlah satu peperangan sivil.  Tanggungjawab besar memastikan pilihan raya tidak akan menggugat kestabilan negara dan menjejaskan keharmonian warga, terletak dibahu baris kepimpinan kafilah politik di kedua-dua belah pihak, untuk memastikan suhu politik tidak membahang terlalu panas.  Mengekalkan kuasa atau usaha untuk mendapatkan kuasa bukan segala-galanya. 


Negara bangsa lebih besar harganya dan tidak harus dileburkan dengan pendekatan politik yang memilih untuk berkerat rotan, berpatah arang, hingga pada akhirnya yang menang menjadi arang yang kalah menjadi abu.  Benang yang kusut perlu dirungkaikan.  Dirungkai dengan teliti, agar benang tidan bertambah kusut, dirungkai dengan sabar agar tidak terputus, dirungkai sedikit demi sedikit, agar sehari seurat benang supaya akhirnya menjadi kain.   Merungkaikan benang yang kusut memerlukan jari jemari yang belum terluka....
Raja melayu dianggap sebagai saluran konsultasi atau keperundingan yang tidak wajar diabaikan. 

Nasib negara bangsa jangan sama sekali diperjudikan,  ketika hulubalang dan bentara diarahkan untuk menajamkan senjata, sementara suara panglima sudah semakin serak, berkemungkinan suara lembut lagi serdahana dari takhta boleh dipohon bagi membisikkan suara ukhuwah ke arah kesejahteraan, dalam diam semangat biduk berlaku kiambang bertaut, carik-carik bulu semoga bercantum jua...



Ketika dilambung ombak globalisasi atau pensejagatan, warga perlu bijaksana mengimbangkan antara tuntutan tradisi dengan permintaan terhadap pemodenan agar air tempayan tidak terus dituangkan kerana mendengar guruh dilangit yang belum tentu menjanjikan curahan hujan.  Institusi beraja merupakan penerusan tradisi bagi mengekalkan identiti bangsa, satu lambang kedaulatan dan payung mahkota. 
Mungkin pelita lama namun ia kekal memancarkan cahaya dalam kegelapan.  Pelita lama jangan terlalu cepat dibuang kerana riak melihat fajar yang bakal menyingsing, ingatlah hari siang ada juga akhirnya, jangan nanti apabila senja mendakap malam, warga mula teraba-raba, hilang panduan dan haluan lantaran diselimuti kegelapan malam kerana pelita lamanya telah tiada lagi....





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca