Ulama dan Pemerintahan...


Kita seringkali diberi gambaran tentang pemerintahan yang adil.  Sesiapa sahaja sahaja boleh mendakwa mereka adalah pemerintah yang adil dan berteraskan Islam.  Orang lain tidak Islam hanya mereka sahaja yang sempurna Islamnya.  Lebih malang lagi sehingga sanggup memurtadkan orang Islam lain dengan gelaran kafir semata-mata tidak menyokong agenda dan idealisme perjuangan mereka.  Dalam sejarah pemerintahn Islam yang panjang, bukan semua pemerintah yang berjaya dalam aspek pemerintahannya seperti mana yang digarispanduankan oleh Nabi Muhammad.  Tidak dinafikan ada yang benar-benar berjaya memerintah seperti yang dikehendaki oleh Al-Quran dan Sunnah Nabinya.  Itu wajar kita berikan kredit.  Namun ada juga terpesong dari ajaran asalnya gara-gara ketaksuban mereka keatas golongan ulama suk (terpesong).




Contohnya dibawah pemerintahan Yazid II dan beberapa pemerintah lain dibawah pemerintahan Umaiyyah, ramai golongan ulama yang terpesong dan memberikan pelbagai fatwa yang mengarut. Hal ini menyebabkan kucar kacir terhadap pentadbiran dan berlakunya keruntuhan moral. Selain dari itu di zaman akhir Umaiyyah dan di awal pemerintahan Dinasti Abbasiyyah pula golongan Muktazillah yang dipelopori oleh Wasi B Aata menganjurkan doktrin yang tidak mengiktirafkan Al-Quran sebagai wahyu Allah sebaliknya hanya ciptaan Nabi  Muhammad dan solat orang yang berdosa tidak diterima oleh Allah.  Ulama ini berjaya menpengaruhi golongan pemerintah termasuk Yazid III, Raja Marwan III, Al Ma’mun, Al-Mu’tassim dan al Watiq.  Biarpun ilmu pengetahuan berkembang pesat di zaman pemerinthan Al Ma’mun, namun beliau adalah golongan fanatic dan seringkali membuat fatwa yang pelik dan keputusan yang kontroversi seperti menghalalkan kahiwn mutaah.  Ramai golongan ulama yang menentang keputusan pelik beliau dihukum penjara dan diseksa untuk tempoh yang panjang.





Di samping itu Nasiruddin Tusi yang ulama dan imuwan hebat dibawah pemerintahan Abbasiyah Al Mu’tassim turut melakukan pengkhianatan dan ketidaksetiaan terhadap pemerintah.  Melalui beliau jugalah Kota Baghdad dimusnahkan oleh Hulagu Khan sehingga membawa kepada pembunuhan pemerintah terakhir Abbasiyyah.  Ulama suk juga wujud di zaman pemerintahan Fatimiyyah (Syiah)di Mesir.  Fatwa yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam seperti mengharamkan solat Terawih, menghina Khulafah Ar-Rasyidin  serta mengukum kepada pengikut mazhab Maliki.  Namun pemerintahan ini dimusnahkan oleh Sultan Salahuddin al Ayubi yang merupakan seorang pengikut Hanafi. 

Manakala di India, ulama suk ini melakukan pendewaan atau pemujaan yang melampau terhadap pemerintahan Moghul iaitu maharaja Akbar.  Demi mendapatkan keistimewaan mereka sanggup mengatakan bahawa baginda adalah manusia yang sempurna dan penyelamat umat Islam sehinggakan mengubah syahadah dengan meletakkan nama baginda menggantikan Nabi Muhammad. 

Benarlah kata-kata Iman Ghazali “ MERANANYA RAKYAT ADALAH KERANA PEMERINTAH, TETAPI MERANANYA PEMERINTAH ADALAH KERANA ULAMA”...pilihan di tangan kita....dalam sejarah Islam sendiri ramai membuktikan ramai ulama yang asalnya baik tetapi akhirnya terpesong kerana tamakkan kekuasaan, harta dan nama.  Mereka gagal untuk mentadbir dengan baik sehingga menjadikan umat Islam berbalah sesama sendiri dan membuka peluang untuk dijajah dan dikuasai oleh golongan opurtunis baik dari kafir mahupun golongan liberalis Islam yang mempunyai hubungan baik dengan musuh Islam. 







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..

Kenapa saya suka membaca