2-Kalimah Allah, apa agenda puak kristian dan politik


Isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama lain khasnya Kristian telah menimbulkan persoalan dan tanda tanya. Ia ditimbulkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang yang merupakan Setiausaha Agung parti ultra kiasu.  Apa agenda mereka, tidak pula kita ketahui.  Sejak dari gelombang tsunami politik pada tahun 2008, hak bangsa bumiputera khasnya Melayu seringkali dipolemikkan dan diperdebatkan secara terang-terangan dan penuh pencabulan.. 

Bible berbahasa Melayu tidak mungkin akan dibaca oleh mereka yang berbangsa Cina atau India atau lain-lain bangsa, jadi apa tujuan mereka sebenarnya.  Secara tersirat ia menujukan kepada bangsa Melayu, kerana hanya orang melayu sahaja yang membaca dalam Bahasa Melayu.  Apakah ini satu dari gerakan liberalisme dan pluralisme yang sedang kuat dikumandangkan oleh mereka yang bercita-cita untuk menjadikan negara tanah milik melayu ini sebagai satu platform demi menjayakan cita-cita untuk menyamatarafkan Islam sebagai agama yang sama dengan agama-agama lain di Malaysia seperti yang dihasratkan oleh IFC / Suruhanjaya Antara Agama.  Objektif dari gerakkan ini sememangnya ingin menghilangkan hak esklusitiviti atai dominan agama Islam itu sendiri.  

Negara bangsa yang dibentuk di Malaysia tidak memungkin rakyat membaca hanya dalam Bahasa Melayu sahaja.  Kita bukan seperti negara bangsa Indonesia, Thailand atau negara-negara Arab yang lain yang sememangnya membina asas negara bangsa menerusi bahasa kebangsaan masing-masing secara total.  Jadi imigran atau yang bukan berbangsa asal semuanya amat fasih berbahasa kebangsaan negara naungan mereka, kerana hanya bahasa itu sahaja yang digunapakai dalam setiap ranah kehidupan mereka baik dalam bidang pendidikan, pekerjaan, pentadbiran, komunikasi sehari-hari hatta sehingga urusan agama sekalipun.  Jadi itu logiknya penggunaan kalimah Allah digunakan dalam Bible mereka.   

Jadi apa agenda halus mereka sebenarnya? Apakah mereka fikir dengan kemenangan yang tidak seberapa dengan berjaya memperoleh sokongan sebahagian besar bukan islam dan golongan melayu islam yang berfahaman liberal dan terbuka mereka boleh menyentuh isu-isu yang diklasifikasikan sebagai sensitif atau taboo.  Perkara – perkara seperti hak Melayu, symbol-simbol agama Islam (Perkataan Allah, Kaabah, Kiblat dll), Raja-raja Melayu, Bahasa Melayu, Tanah Rezab Melayu, Ekonomi Melayu dan beberapa perkara lain berupaya memicukan sensitiviti bangsa Peribumi khasnya Melayu selaku teras terhadap pembangunan Malaysia.  Sewajarnya perkara-perkara yang telah dipersetujui dalam kontrak social atau yang tertulis dalam perlembagaan negara tidak perlu diperkatakan atau dipersoalkan kerana kelak ia menatijahkan gelombang ketidakpuasan lagi-lagi dalam situasi kemajmukan negara kita. 

Demokrasi dan hak kebebasan bersuara yang telah dilonggarkan dengan beberapa pindaan menerusi beberapa akta atau ordinan sedia ada serta pemansuhan ISA setelah PRU ke-12 bukanlah satu tiket buat kita untuk mempolitikkan segala-galanya dengan mengatasnamakan sebagai hak untuk menyuarakan pendapat atau perasaan.  Sekiranya kita bijak dalam memberikan pendapat sama ada secara lisan ataupun bertulis ia tidak akan menjadi satu debat yang berpanjang dan polemik yang bakal mengundangkan permasalahan kelak.  Ini perlunya kebijaksanaan dalam berpolitik.  Tidak kisah jika kita rakyat biasa atau sesiapa sahaja untuk memberikan apa-apa jua kenyataan atau pendapat, yang pentingnya kita harus tahu apa yang kita tulis atau ucapkan.  Kita perlu bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan.  Pertimbangan akal dan rasional perlu melebihi emosi ketika kita cuba menyampaikan sesuatu.  Janganlah kita beralasankan kejahilan dikala kita memberikan buah pendapat atau kenyataan. 

Kebebasan berucap jika tidak disertakan dengan hikmah boleh menyebabkan kejadian seperti wujudnya 13 Mei 1969, Amanat Haji Hadi 1981, Peristiwa Memali 1985, Ops Lalang 1987, Perarakan yang digerakkan oleh badan-badan politik dan NGOs serta pelbagai bentuk perhimpunan yang boleh mengusik emosi dan sensitiviti.  Lantaran dengan itu ia perlu disertakan dengan beberapa peraturan atau akta untuk mengelakkan pihak yang berkepentingan atau tidak bertanggungjawab untuk memperggunakan kebebasan ini semahu-mahunya. Kita belum sampai lagi seperti yang diistilah bijak berpolitik.  Budaya, tahap pemikiran dan persekitaran kita serta sifat kemajmukan kita tidak menggalakkan kita untuk memperolehi kebebasan bersuara seperti yang dinikmati oleh negara-negara Barat.  Tidak perlulah kita mengikut contoh Barat, kerana bukan semuanya sesuai untuk dilakukan atau ditiru oleh kita.  Kita perlu ada cara atau acuan sendiri yang boleh disesuaikan dengan persekitaran dan tahap penerimaan kita. Setiap apa yang kita lakukan perlu diikutsertakan dengan tindakan yang rasional supaya ia tidak mengakibatkan implikasi yang negatif. 

Seboleh mungkin biarlah tindakan kita ini berlandaskan syariat yang ditegaskan dalam agama kita.  Islam tidak pernah menghalang kebebasan manusia tetapi ia perlukan dibentengi dengan apa yang digariskan dalam Al-Quran dan sunnah.  Apa gunanya menjadi jaguh bersuara jika kedaulatan dan maruah negara, bangsa dan agama diperjudikan kepada golongan yang sememangnya menginginkan negara kita hancur dan bermusuhan sesama bangsa.  Pihak musuh khasnya barat telah menciptakan pelbagai fahaman yang secara halusnya boleh merosakkan akidah kepercayaan kita, tetapi dirasionalkan dengan pelbagai pendekatan yang menarik.  Jarum halus yang disemaikan oleh Barat ini secara perlahan-lahan telah pun berjalan sejak bermulanya kejatuhan kuasa Islam dan ia berterusan sehingga kita menerusi perancangan yang amat sistematik dan hampir tidak disedari oleh sebahagian besar dari kita. Mereka tidak perlu mengotorkan tangan mereka untuk menjatuhkan umat Islam cukup sekadar menghantar wakil yang telah didoktrinkan minda dan jiwa mereka untuk menggerakkan agenda jahat mereka. 

Kita sekadar tikus ujian yang digunakan oleh barat untuk melihat keberkesanan hasil ujian mereka.  Oleh yang demikian sebarang gerakkan halus seperti cuba meliberalkan fahaman Islam dan mempluralismekan konsep ketuhanan seperti yang diimani oleh orang Melayu perlu ditentang.  Benar, ada sebahagian negara Islam lain mempraktikkan kalimah nama Allah untuk lain-lain penganut selain Islam. Ia tidak boleh dijadikan alasan atau justifikasi kerana ia akan menyebabkan kekeliruan terhadap mereka yang tahap pemahaman agamanya yang rendah.  Ini yang perlu kita bimbangi dan khuatiri.  Bayangkan Allah yang kita fahaman dalam Islam, tetapi apabila ada orang Islam yang membaca Bible diceritakan Allah dalam konsep triniti, bukankah itu lain jadinya.  Apa yang akan terjadi jika mereka membayangkan Allah dalam bentuk atau konsep yang difahami oleh Kristian secara tidak langsung ia menjejaskan akidah Islam itu sendiri.  Mungkin untuk jangka masa pendek atau sekarang ia tidak memberikan kesan, namun untuk jangka masa panjang ia akan memberikan kesan yang signifikan terhadap pemahaman dan akidah umat Islam.  Kesan sinergisme yang diharapkan oleh puak yang berfikiran terbuka untuk menjadikan umat Islam dan Melayu di sini agar bukan terpesong akidahnya malahan menjadikan apa jua budaya songsang ini sebagai sebahagian dari landskap kehidupan di Malaysia

Inilah rasionalnya kenapa perlu ada undang-undang atau akta yang menghalang scenario sebegini terjadi. 

Inilah agenda yang dikehendaki oleh Barat dan pendukung-pendukung kuat kristian yang terdapat dikalangan bangsa kita sendiri yang berlindung atas nama politik dan badan-badan bebas. Kita perlu berhati-hati dengan musuh dalam selimut, musang berbulu ayam dan gunting dalam lipatan…     

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Doa untuk Anak-anak

Kenapa saya suka membaca

Memori pentauliahan Intake 21 UPM..