PeMalaysiaan (pemeribumian) ilmu....(1)
Konsep peMalaysiaan atau pemeribumian ilmu yang dicetuskan
oleh Prof Shahril Mohammad Zain pada pertengahan 90an dahulu perlu difokuskan dan penelitian terhadap
gagasan berkenaan wajar diketengahkan. Dalam
masa 7 tahun lagi kita ingin bergelar negara maju berasaskan acuan sendiri. Dan
salah satu dari parameternya adalah menerbitkan ilmu yang berasaskan kebudayaan
dan citra tempatan yang ditunjangi oleh Melayu sebagai terasnya. Apa yang perlu diberi penekanan adalah
pencitraan ilmu luar khasnya dari Inggeris ke Bahasa Melayu.
Bagi pemindahan ilmu menerusi bahasa lain (bahasa maju)
kepada bahasa baru (bakal maju) tidak dapat tidak terpaksa memahami ilmu yang
ingin dipindah dengan lebih mendalam bagi membolehkan mereka mengungkapkan ilmu
berkenaan. Sering kali perbuatan ini
akan melahirkan tafsiran yang baru atau kesedaran akan adanya dimensi baru
dalam ilmu asing itu. Cara inilah yang
membantu dalam pemajuan ilmu dan sekaligus mengangkat bahasa baru (bahasa
peribumi-bakal maju) ke peringkat yang lebih maju supaya ia dapat bersiombiosis
dengan ilmu berkenaan.
Satu hakikat yang perlu diakui sesuatu bangsa yang
menghayati bahasa dan kebudayaannya adalah dengan melakukan penterjemahan ilmu
agar ilmu itu menjadi sebahagian dari sistem kebudayaan bangsa berkenaan
(melayu) agar ia dapat mengalami pembudayaan ilmu yang hebat dan seterusnya
dalam melahirkan ilmu baru berasaskan pandangan kosmologi bangsa berkenaan.
Kita selalu mendengar pemimpin kita bercakap berkenaan
menjadi bangsa maju berasaskan cara atau acuan kita sendiri, sekarang ini
istilah baru yang dipopularkan oleh PM, Malaysia Ways ..(sayang menggunakan terma
inggeris), tetapi menginggeriskan pendidikan diperingkat pengajian tinggi dan
juga disektor swasta. Apakah ini yang
kita perlukan? Tidak dinafikan penguasaan bahasa asing (bukan sahaja inggeris)
penting dalam membina peradaban bangsa dan negara, tetapi apakah perlu dilakukan
pergorbanan bahasa.? \
Dakwaan mengatakan penggunaan Bahasa Melayu dalam sector
pendidikan dan pekerjaan akan menyebabkan Malaysia ketinggalan dalam arus
pemodenan adalah amat keterlaluan dan memperlihatkan tahap mentaliti dan pski
(psyche) yang terlalu parah dijajah.
Apakah bukti yang signifikan terhadap dakwaan berkenaan. Apakah
Jepun , China ,
Amerika, Jerman, Perancis dan lain-lain negara maju perlu menggunakan bahasa
asing untuk membangunkan sumber manusia dan pemodenan negara mereka? Jelas
mereka menggunakan bahasa yang boleh dituturi, difahami dan dekat dengan jiwa
bangsa mereka untuk maju. Inilah yang
perlu kita contohi. Namun adakah ini
yang dituruti oleh kepimpinan negara kita? Baik pemerintah mahupun pembangkang,
agak skeptikal dan ragu-ragu untuk melalukan agenda besar ini..kerana masing-masing
mempunyai kepentingan tertentu khasnya melibatkan kuasa dan undi..
Satu contoh klasik, penyebaran ilmu di China menerusi bahasanya sendiri dan India
yang mana sistem pendidikannya menggunakan bahasa penjajah tidak menunjukkan
kejayaan yang menyeluruh. Penyebaran
ilmu di China ternyata lebih berjaya berbanding dengan India yang gagal
sehingga projek pembangunan yang serupa dilaksanakan di kedua-dua buah negara
China masih jauh mendahului India, dan China menjadi kuasa ekonomi nombor dua
terkuat dan terbesar di dunia jika dibandingkan dengan India yang jauh
ketinggalan.
Selain dari itu penggunaan bahasa sendiri dapat melahirkan
ilmuwan yang hebat dan agung seperti yang pernah dibuktikan oleh negara bangsa
Yunani (zaman kegemilangan Rom), Latin (kebangkitan Itali), Perancis, Jerman
dan Belanda. Semua ilmu dari karya agung
bangsa ini telah diterjemahkan oleh bangsa Anglo Saxon (bangsa Inggeris) demi
membina peradaban dan keagungan bangsa mereka sendiri.
Natijahnya mereka menjadi bangsa yang kuat
dan maju hasil pemeribumian ilmu yang dilakukan menerusi kegiatan terjemahan
besar-besaran. Walaupun usaha ini
mengambil masa yang lama (lebih 300 tahun), tetapi ia menyediakan satu asas
kukuh yang sangat kuat bagi bangsa Inggeris yang memiliki jati diri yang sangat
fanatik dengan bahasa dan bangsanya, sebelum mampu meluaskan penguasaan
menerusi agenda penjajahan hampir ke sepertiga dunia.
Ulasan
Catat Ulasan